söndag 2 januari 2011

En god fortsättning på det nya året önskar jag alla mina vänner!

Det känns alltid speciellt så här med ett nytt år. Man stannar upp och funderar lite extra. Är det något särskilt man vill göra med det nya året? Det känns som att man kan rensa både gamla tankar och rutiner samtidigt som garderoben och vinden rensas ut. Dags för nya tag!

Själv fick jag en fantastisk början på 2011. I goda vänners lag sjönk jag några minuter före 12-slaget ner i vårt utomhusspa (som vi nästan aldrig använder!) I eldkorgen bredvid brann en härlig brasa, i pergolan hade vi hängt lyktor längs vägen och snön föll ymnigt samtidigt som en handfull fyrverkerier exploderade på himlen ovanför när vi skålade in det nya året - Det var magiskt!
Spara julens blommorTill jul- och nyårshelgen både får och skaffar vi oss många fina växter som ofta helt i onödan hamnar i sopkorgen när helgerna är över. Förutom de vanligaste julblommorna sitter det ofta riktigt fina växter i många julgrupper som det är väl värt mödan att ge en egen kruka när helgerna är över.  Några av de vanligaste är murgröna i olika former, små palmer, plättar i luften, Saint Paulia, kallor, mm.  Alla dessa är lätta odla vidare till stora, vackra exemplar.
Själv har jag rysligt svårt att göra mig av med växter så istället försöker jag vårda dem efter bästa förmåga så att de kan få ett liv även efter nyår.
Nu är det ju inte alla 'julblommor' som är värda att försöka rädda, men kanske fler än man tror. Hyacinter t.ex. verkar trivas alldeles utmärkt när de får ett nytt hem i rabatten och amarillysen blommar gärna om med fantastisk blomkraft med lite omvårdnad, ibland t.o.m. mitt i sommaren. Jul-enen blir med tiden en rejäl buske och julrosen ska självklart leva vidare utomhus.
Vill du läsa lite mer om vilka växter som är värda att spara och vilka du med gott samvete kan slänga när julen dansas ut kan du läsa mer i den här artikeln på Wexthusets hemsida.

Letade lite på min hårddisk och hittade den här bilden som visar mina rosa hyacinter från förra julen blomma i rabatten - Usch, vad jag längtar till våren!!!!

1 kommentar:

  1. Jag lovar jag längtar också efter våren!!!
    Härligt att ha ett spinnfritt hus!!! Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera