lördag 8 januari 2011

NU har jag skolat om

Min plan att skola den senaste omgången sticklingar förra veckan höll inte, men nu är det klart. Skönt!
Imorgon är det dags att fylla på sticklingsbrättena igen och det skall bli jättekul. Nästan alla moderplantor är i bra kondition och det finns mycket att stickla.

Idag när jag var uppe i växthuset råkade jag bryta av toppen på en planta så det fick bli en stickling och jag valde att sätta den i en Root Riot i en litet dricksglas.
 Det är perfekt om man vill sätta enstaka sticklingar i Root Riot. För att den skulle få tillräckligt med bra ljus ställde jag glaset med sticklingen på kanten av min Herbie, inomhusodlarlådan som i övrigt är knökfull med kryddor och sallad. Fungerar till och med bättre än jag förväntat mig.
Underbart att vara ute i växthuset nu. Trots relativt sparsamt med tillskottsbelysning är det mycket som blommar nu. Många av pelargonerna, blomsterlönnen, rosmarinen och kamelian står i full blom. En glad överraskning blev det när jag vattnade i går och tittade till krukorna med vårlökar under bänken.
Jag räddade dem från en säker död som musmat i jordkällaren i höstas och nu hade de fått ordentlig fart. Några få, klena pärlhyacinter hade slagit ut och några Minipåskliljor,'Tête-à-tête' har fått knopp. De är väldigt taniga eftersom de stått mörkt under bänken, men nu har jag lyft fram dem och de kommer säkert snart bli lite kraftigare och förhoppningsvis slår de ut om några veckor - I like!

En av mina brokbladiga hängpelargoner, Duke of Edinburgh, har fått helvita blad. Det är ju rätt snyggt, men tyvärr inget att behålla eftersom de inte har någon egen växtkraft. Helvita blad kallas ibland också för spökskott(!) och är blad som helt saknar klorofyll. Första gången jag råkade på detta för många år sedan tog jag en stickling och såg fram emot en helvit planta - Ja, man lär sig... Mitt tips är att helt enkelt ta bort spökskott och låta friska skott växa ut istället.
Spökskott - Snyggt, men inget att ha!
I går kom den senaste omgången fröer från vår nya fröleverantör med mängder av nya härliga nävor, aklejor och annat trevligt. Nävorna har jag hunnit lägga ut på hemsidan och resten läggs ut under morgondagen. Ska själv försöka så några av de ljuvliga julrosorna. Nu är en perfekt tid att så många perenner. Dels vill många ha en liten köldknäpp och dels är det ännu inte fullt upp med övriga sådder.
 
Julros -Helleborus 'Plantworld doubles'
 
Näva - Geranium 'Summer Snow'
 

Bergvallmo - Meconopsis 'Lingholm'


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar