tisdag 11 januari 2011

Engelska pelargoner och ägg

Det  är närmare ett år sedan jag skrev artikeln 'Engelsk pelargon - en missförstådd skönhet', men jag tycker den är väl värd en repris.
Väldigt många jag träffar tycker att engelska pelargoner är svåra att sköta eftersom de köpt och misslyckats med dem tidigare. I de flesta fall kan jag förstå att man misslyckas - vem skulle inte göra det?
Nu i mörkaste januari börjar de säljas med stora, vackra blommor med löfte om sommar och vår. De har vuxit i uppvärmda växthus med perfekt belysning, perfekt bevattning och perfekt mängd näring för att bli just så fina som de är när vi köper dem.
Vad händer sen? Jo, vi tar hem dem till våra mörka hus och lägenheter. De får en chock av mörkret (som om inte flytten i sig vore nog). Däremellan har de också tillbringat en tid under transport och okänt antal dagar i butiken innan den får komma hem.  De är planterade i en jord/torvblandning som inte alls passar för pelargoner (passar perfekt för odlarens massproduktion, dock)
Chansen att alla knoppar verkligen kommer att blomma och inte falla av är begränsad. Bladen gulnar, knopparna faller. Nä, en sån blomma vill inte jag ha!
MEN - nu är det faktiskt så att vårt svenska klimat i stort sett är idealiskt för just engelska pelargoner. I flera avseenden till och med bättre än det engelska klimatet som är för tok för fuktigt för dem.
Läs gärna artikeln på Wexthusets hemsida om hur man lyckas med dessa underbara, vackra växter och hur man slipper onödiga missöden helt i onödan.
Rent hönshus = Rent samvete 
Igår kom jag äntligen till skott och förbarmade mig över de stackars hönorna som borde fått nytt strö och halm för länge sedan.
Det har tyvärr fått dröja ett tag pga kylan, men nu när det varit runt nollan gick det bra och gick det snabbt och smidigt. Även om det inte kan betraktas som ett mysigt jobb precis så är belöningen inte att leka med. Massor med mysig hönskit och strö som näring och mull till rabatterna - härligt!

Något som var nästan lika härligt är att hittade ett par nyvärpa ägg när jag städade. Dvärghönsen, som slutade värpa först i höstas verkar ta igen bortfallet genom att börja först på våren. Toppen! Då kan vi börja vältra oss i ägg igen! Omelett! Pasta! Maränger!!! Mmmm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar