onsdag 29 december 2010

Inte så snabb alltid

NU inför nyår börjar det bli ordning här hemma på julpyntet.  Jodå, visst stod adventsstakarna på plats till 1:a advent, och granen var på plats och blev klädd kvällen innan julafton, men det där lilla extra som tar lite mer tid och tänk i anspråk har här inte hunnits med - ynkligt kan man tycka. Nåväl, snart är det nyårsfirande och då får vi ta igen och mysa lite extra.



Tog en tur igår med den hitresta släkten ut till Lena Linderholms nya lager och butik på Stallarholmen.  Lena var inte där, men Uffe på lagret fanns på plats så vi fick en visning av de nya lokalerna - jättefint var det. Den låg alldeles invid en vik vid Mälaren och på sommaren måste det vara underbart.  

Lena skickade mig en bild på ett jularrangemang med nejlikor i en gammal brödburk från Stallarholmen och en bild som visar hennes vindruvsskörd på tork för att bli russin.Hon berättade att hon tagit reda på vilken druvsort som ger riktigt goda russin och planterat en ranka av den i sin trädgård i Provence. Lyx! Jag vill också ha en trädgård i Provence! - Sen kan man ju undra hur jag skulle ha tid med det... Nä, det är nog bara att glömma.


Annat jag inte hunnit med är att skola upp den senaste omgången pelargonsticklingar. Skulle ha gjorts för några dagar sedan.
De här sticklingarna har tagit lite längre tid på sig att rota, vilket säkert beror på att det varit ganska kallt. Vid 20 grader eller mer har de rotat på 7-10 dagar, nu när det varit några grader kallare än så där sticklingarna står har det tagit lite drygt 14 dagar och några har tagit så länge som 20 dagar på sig, men det får ändå betraktas som rätt bra.
Andelen som rotar är nära 100% vilket ju är det viktigaste. Tror jag plockat bort två eller tre stycken av 144 i den senaste omgången.
  Nä, skärpning får det bli - imorgon ska här skolas!

1 kommentar:

  1. Hej du, hoppas att det var ok att jag länkade från min blogg till din. Nu hoppas jag på att mina blommor snart skall må bättre efter alla mumsiga saker de fått från dig. Önskar dig ett riktigt Gott NYtt År/Gela

    SvaraRadera