lördag 22 januari 2011

Säsongspremiär, Formex, på Stallarholmen och gott bröd

Det är mycket nu. I onsdags var det dags att sätta upp montern på Formex, men jag var bara tvungen att åka ut en sväng till Stallarholmen och Lena Linderholms nya lager och butik innan jag ägnade mig åt 'nyttigheter'.
Solen sken igenom den annars ganska molniga himlen och det var underbart vacker när jag for genom gnistrande, öppna landskap. Det var jättekul att träffa Lena igen, tiden bara rinner iväg och det är evigheter sedan vi sågs senast. Man blir på så himla bra humör och uppiggad efter en stund i hennes sällskap - tänk att besitta en sådan egenskap!
Det fanns som vanligt mycket fint att se och eftersom det är dags att fylla på lite med Lenas keramik i butiken var det extra roligt att se alla nyheter. Särkilt förtjust blev jag i de fantastiska färgerna på de enfärgade faten som blir jättefina att kombinera med hennes vackra mönstrade keramik.




Sedan är jag ju naturligtvis lite svag för de fina setet med hönan.

En jättefin nyhet är Emilia Linderholms fina mönster.

Allt roligt har ett slut och jag var tvungen att ta mig hem ganska snart men på vägen kom jag ihåg att titta in på Annas Hembageri http://www.annashembageri.se/ som ligger nära infarten till Mariefred. Deras bröd är bland det godaste jag ätit - alla kategorier. Det fick bli ett solrosbröd och ett med aprikos och valnöt. Det är hopplöst svårt att få tag på gott bröd även om man går till ett riktigt bageri här i stan. Det mesta görs med mixer nu, även hos de professionella bagerierna och det går inte att jämföra med riktigt bröd. Trist!

I går öppnade vi butiken här i trädgården för säsongen och hugade pelargonentusiaster kom på besök. Det är verkligen något visst så här i början av odlingssäsongen. Det riktigt pirrar i 'odlartarmen' och man vill sätta igång med fröer och sticklingar.

Vi har rätt mycket att välja på nu i växthuset med många nya zonarticsorter och en hel del ovanliga primärhybrider.  Till nästa vecka kommer vi fylla på med ännu fler sorter och ett lite bredare utbud av doftpelargoner, zonaler och stjärnor. Senaste laddningen har verkligen rotat fort. Efter exakt 7 dygn har nästan hälften av sticklingarna fått fina rötter.
Snart bär det iväg till Formex igen för eftermiddagspasset. Det är roligt att både stå med egna produkter och smita iväg ibland och kika på det övriga utbudet. Det finns verkligen mycket att se och inspireras av. Jag spanar lite extra för att få idéer till utställningen vi ska göra på Äntligen Hemma-mässan i Kista om en månad. För nu börjar det bli hög tid att göra klart designen.


Uppe i växthuset blommar nu tete-a-tete'n och de skolade sticklingarna växer så det nästan knakar om det.

1 kommentar: