torsdag 28 juni 2012

Underbara digitalis!

En ny kärlek har börjat spira här. I takt med att fingerborgsblommorna slår ut här i trädgården blir jag mer och mer förälskad. Vilka skönheter!
Det är plantor från förra året då jag sådde de åtråvärda specialsorterna jag köpte frö till på Chelsea Flowershow.


Tyvärr har regnandet slagit ner några av spirorna, men de flesta står kvar och de är underbara tycker jag. Det är flera mer udda sorter på gång att slå ut. Några småvuxna, några med flikiga blad och flera som har klockor runt hela spiran - I like!



Appropå frösådder - Vi sådde nära 30 olika sorters nävor förra året och nu vadar vi nästan i nävor här i trädgården. De är fantastiska! De är nog mer varierade än vad många tror. Det finns pyttenävor och jättenävor och bladformerna och blomningstiderna skiljer sig mycket åt, vilket gör dem mycket användbara i många olika sammanhang. Återkommer senare med mer om nävor, men vill gärna dela med mig med en bild på denna jätteplanta. En näva frösådd förra året är närmare en och en halv meter hög och bred. Antingen måste den eller rosenbusken som drunkar i den flytta... 
Fredag morgon: Har just varit ute i trädgården och när jag gick förbi nävan måttade jag lite mer seriöst och den är nog ca 120 cm hög och nästan 200cm bred!!!



Ampeln från filmen
För dig som sett filmen vi spelat in som visar hur man gör en riktigt prunkande ampel kan det vara intressant att se hur den ampel vi planterade då för lite över två veckor sedan ser ut idag. Här är en bild


Det syns rätt tydligt att växterna som planterats på sidorna börjat rikta sig uppåt, täcka sidorna och ge ampeln en vacker form. 

Rabarberbladet
I förra veckan gjöt vi ett par rabarberblad och jag visade här på bloggen en bild på hur vi kladdade med betongen. Dagen efter när vi kollade var det några fina sprickor i dem båda trots att jag varit duktig och vattnat noga med regnet som medhjälpare så att det inte skulle brinna för fort.
Bladen var så pass stora så vi övervägde redan från början att armera med hönsnät, men valde dumt nog bort det som kanske hade räddat det hela. Men - vi gav inte upp. Införskaffades en burk primer som vi målade på betongen för att kunna gjuta ett tjockare lager och armerade nu självklart med hönsnät.
Vattnade som en galning och lade också över plast för att hålla en högre fuktighet.

I måndags var det dags för avtäckning. Skulle det lyckas med det extra lagret? Var sprickorna i första lagret för stora? 
Det blev faktiskt jättelyckat. Det största bladet som är ca 70 x 70 blev allra snyggast, men båda blev lika bra och de små, små sprickorna syns bara om man tittar väldigt noga.


:
PS: Om någon vill veta namnet på sorterna ovan kan jag kolla i min lilla bok där jag loggar alla inköp och sådder...DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar