söndag 1 juli 2012

Eländes, elände - svartfläcksjuka på mina rosor!

Först lite positiva nyheter: Sedan någon vecka eller så har jag sett hur näckrosorna i dammen stuckit upp sina knoppar över vattenytan. Senaste dagarna har jag noterat att knopparna blivit kraftigare och tänkte så sent som i går att det nog kan bli några blommor om en vecka eller så, men helt otippat slog den första skönheten ut redan idag.


Ja, nu till det tråkiga: I går när jag var ute och doftade på en av mina rosor såg jag till min fasa att den hade fått svartfläcksjuka!!! Det är en gammaldags buskros som jag planterade förra året. Då var den fantastiskt fin och frodig och har varit så i år också ända till nu. Den blommar vackert och doftar utsökt, men oj, vad de svartfläckiga bladen förfular hela intrycket!
Vilken himla tur då att jag har Binab Trichodermasvampar hemma och direkt kan sätta igång motåtgärder. Binab innehåller svampar som förekommer naturligt i all jord där de livnär sig på olika svampar och används därför bl.a. som biologisk bekämpning mot olika typer av skadesvampar.



Eftersom jag inte hade problem med svartfläcksjuka på de nyplanterade rosorna förra året har jag inte kört någon förebyggande behandling som man bör göra på hösten, men en akut insats vet jag också har mycket bra effekt. Råkade ut för samma sak förra året på en annan ros som jag behandlade med Binab direkt och häpnade över effekten. Redan på ett par veckor syntes fantastiskt resultat.
När man behandlar på sommaren får man allra bäst effekt om man gör det i fuktigt väder, helst regn och gärna på kvällen då fuktigheten bibehålls längre. På Wexthusets hemsida hittar du en massa fakta och tips om hur du använder Binab både för att behandla och förebygga svampsjukdomar på rosor och andra växtslag samt hur det kan användas för att hjälpa till vid rotning av sticklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar