lördag 2 juni 2012

Det är typiskt!

Termometern har visat på ner emot 4 grader idag på dagen. Gässen går stora på Mälaren här nedanför och regnet anfaller från sidan. Liknar värsta aprilvädret, men det är juni - hallå!!!
Än värre är att jag glad i hågen tidigare i veckan planterade ut en hel del av de försådda grönsaksplantorna och kände äntligen att vi börjar komma ikapp. Nu står stackarna där ute i kyla och blöta och det är bara att hoppas på att de överlever traumat. På några av bäddarna har vi dragit över fiberduk och de plantorna lär väl ha det lite bättre. Med resten är det väl bara att hoppas på det bästa.


I torsdags, när det fortfarande var anständigt väder förökade vi lite Afrikansk Lilja, Agaphantus. Dels skolade jag frösådder som stått sedan senhösten och dels delade vi en av de äldre plantorna som hade mängder med sidorosetter. Vi passade på att dokumentera det hela med lite bilder och jag har just sammanställdt en artikel under rubriken Tips & Inspiration på hemsidan som handlar om skötsel, övervintring och förökning av Agaphantus.

Skrev härom dagen om min senaste 'raid' bland antikladorna i Stratford och här är en bild på ett par av fynden jag gjorde. Jag har sedan tidigare en liknande hängare helt i rost. Denna svarta är aningen kraftigare och har lite andra figurer än den. Skitsnygg tycker jag! Perfekt för att hänga växter på tork. Kannan är en gammal emaljerad modell jag tänkt använda som vas för höga växter, men redan nu har den fått komma till tjänst som extra vattenkanna...


Här en bild på en lyckad planteringsvägg vi såg på ett garden center i England. Jättesnyggt tycker jag med plåtburkarna i olika modell och storlek och med olika långt framskriden rost. Rekommenderas i första hand för en lätt skuggig vägg eftersom så små planteringskärl snabbt torkar ur. Man kan också minska risken för uttorkning genom att blanda Swell Gel i jorden.


En sak är i alla fall lite bra med att det blivit lite kyligare - tulpanerna blommar inte över så snabbt. Idag har dock flera av dem blåst av och många av kronbladen har farit med vinden...
Har inte haft så mycket tulpaner något år tidigare och jag kan bara konstatera att de verkligen tillför färg och struktur till planteringarna. Har redan börjat planera för kommande tulpanplanteringar.
Läste ett tips i BBC Garden tror jag det var att man ska passa på att gödsla tulpanerna efter blomningen när man tar bort fröställningarna så att löken kan återhämta sig och/eller bilda sidolökar. Det kommer jag i alla fall att göra. Inget att förlora - bara möjlig vinst. Mina liljetulpaner vid dammen har jag haft i tre år nu och de blommar lika ståtligt var år. Kan verkligen rekommenderas.

Här följer lite tulpanbilder - De är ju så fotogeniska!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar