söndag 24 juni 2012

Midsommarmöda

Visst är det härligt med midsommar, men den kommer alldeles för fort tycker jag.
För mig personligen symboliserar midsommar förutom den härliga blomstringens tid även två mindre postitiva saker:
1 - Hösnuvan drar igång på allvar
2 - Tvestjärtarna gör sitt intåg

Det där med hösnuvan brukar för det mesta gå rätt bra. Med lite piller och ögondroppar blir de flesta dagarna helt ok även om man går omkring rödnost och rödögd efter nysattacker och ruskigt kli i hals och ögon som kommer och går, men tvestjärtarna...

Helt OK!

Också OK!
Har inget emot spindlar, gråsuggor, ormar, myror mfl, men tvestjärtarna har en särställning som ger mig kalla kårar och jag blir rejält handikappad under resten av sommaren. Ett gissel för en som älskar att jobba i trädgården. Kanske borde jag i rent terapisyfte leta upp ett par tvestjärtar, fotografera dem och sätta upp en förstoring någonstans, men uuuuh - rys, rys!!!
Allt regnande hittills i år lär inte ha påverkat populationen negativt så det är bara att stålsätta sig...

Midsommaren firades som brukligt på regnsäkert ställe. Dvs ett ställe där det säkert blir regn. I Mullsjö har det om jag minns någorlunda rätt bara varit soligt på midsommar ett par gånger de senaste 15 åren. Känns inte så lustigt kanske, men varför chansa. Tradition är tradition och regn fick vi!

Midsommardagen började inte så där jättebra. Gick upp vid 6-tiden för att hinna baka en matpaj för att ta med till firandet. När vi stannade för att tanka en kort bit hemifrån åkte pajen ur bilen och ner i backen. Tusen bitar glas blandat med pajsörja rakt ner i asfalten. Det tog ett tag att få upp allt glas kan jag säga. Typiskt hamnade det i körbanan så det kändes verkligen extra viktigt att allt togs bort...

Något annat jag gärna avstår från i traditionsväg är hemresan. Helt utan förvarning började en massa varningslampor lysa i bilen och motorn la av helt. Tur i oturen på riksväg 40 med bara en fil åt vardera hållet lyckades vi få stoppet lagom för att rulla in i en p-ficka så vi slapp bidra till helgköerna.
Lagom kul med fullproppad bil och två stora hundar i bak. Men tack och lov löpte det väldigt smidigt med bärgning och hyrbil som ingick i någon försäkring vi har - annars hade det blivit väldigt jobbigt.

Ej önskvärd midsommartradition!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar