fredag 3 februari 2012

Varning för värme och uttorkning!

Nä, det har inte snurrat helt däruppe. Med kylan som kommit drar våra element igång på högvarv och även om rumstemperaturen i stort inte imponerar så är det ofta väldigt varmt och torkar fort ut i de krukor som står ovanför eller nära ett element.
Temperaturen varierar också mycket mellan dag och natt. Särskilt de dagar då solen tittar fram. Det blir lätt lite jobbigt för växten när solen steker på, jorden torkar och antal ljusa timmar trots allt ännu är allt för få.
Receptet är att hellre vattna lite och ofta istället för att vattna mycket på en gång. Eftersom ljustillgången ännu är så låg kan växten inte tillgodogöra sig för mycket vatten än, men hettan från elementen måste samtidigt kompenseras.

Med kylan har också isen på dammen lagt sig. I natt frös den igen helt trots syrestenarna som ligger i för att hålla isen öppen så nu blir det till att löpa skytteltrafik med varmvatten för att hålla ett hål öppet. 


Som förra vintern när det var så himla kallt eldar vi för fullt i köksspisen så det går snabbt att få en kanna varmt vatten. Min fina tekanna, som varit med på bild här flera gånger, har blivit en trotjänare när det gäller att värma vatten till dammen. Jag bara älskar den - blir alltid glad av att se den!


På vägen mellan växthuset och lagret hittade jag den lilla söta hönan jag köpte när jag var på Hampton Court i somras. Hon var nästan helt översnöad, stackarn!


Det finns ju en del positiva effekter av kylan också - eller inget ont som inte har något gott med sig...
Vattenskålen hos hönorna fryser titt som tätt och det är ju inte så kul - men isklumparna som bildas blir till perfekta islyktor som jag ställt vid vårt utespa inför helgens dopp!


Nä, nog med snöiga bilder! Här en bild på en hyacint från julen 2010 som slagit ut i växthuset. Jag tycker faktiskt den är finare så här med lite glesare blommor.




1 kommentar:

  1. I love your blog and I have awarded you the Versatile Blogger Award
    www.crochet-capers.blogspot.com

    SvaraRadera