onsdag 8 februari 2012

Livsfarlig telefon!

(Eller SBS - skit bakom spakarna)
Oj vad man kan lura sig av tekniken! Temperaturen växlar ju rätt friskt nu från dag till dag och vissa nätter har varit väldigt kalla senaste tiden.
Kallt i butiken när värmen är avstängd...
Vi har ställt in en extravärmare för att behålla en hygglig temperatur även nattetid i växthuset nu när det pendlat ner mot -20-strecket. Men, ekonomisk (snål för den som så önskar!) som jag är har jag stängt av den dagtid då solen bidragit med värme. Så var också fallet i förrgår.

Runt läggdags kom jag på att jag kanske skulle sätta igång extrafläkten igen, men trött som jag var och kallt som det var ute kändes det inte så tilltalande att traska ut. Hade för mig att jag hört att det skulle bli lite mildare så det var nog ingen fara. (jag kan intala mig vadsomhelst som gagnar mig när jag vill sova...)
Somnade snabbt. När maken kom från trevligheter lite längre fram på nattkröken vaknade jag och vi dryftade temat temperatur och han sade det var kallt, -11 hade bilens termometer visat.
Jag ryckte åt mig mobiltelefonen som låg bredvid sängen. Det är en sån där tjusig sak som visar väder och temperatur där man befinner sig. Och jag såg direkt att han hade fel. Det stod -4 grader på den. Maken hade fel! och det fick han också veta. Men han gav sig inte och jag tittade återigen på min telefon och skulle just visa honom då jag såg att det stor Paris som ort! Inte undra på att det inte var så kallt!!!
Teknikens under - jag hade väl lyckats komma åt någonstans och så blev det Paris istället för Enhörna! Visst, jag är en klåpare, men betänk att jag faktiskt för inte så många år sedan jobbade med just olika typer av applikationer för mobiltelefoner och sk. smarta telefoner. Idag kan jag inte med dem!!!! Vad hände med bakelitluren med krullsnöre???? - Ja, ja. Efter det var det lite svårt att somna om så det var bara att krypa in i morgonrocken och lunka ut i kylan som nu var nere i -14. Hade hellre varit i Paris...

När vi ändå är ute i kylan passar jag på att lägga ut en bild på växtstödet jag byggde i våras för guldhumlen. Jag stack ner två armeringsjärn en bra bit ner i marken och fäste en avkapad bit från en armeringsmatta mellan dem. Sedan prydde jag det hela med ett par tankerutor från Trådspira. Det är ett enkelt, men mycket effektivt sätt att göra något extra av inget speciellt. Med rutorna blir det direkt ett fint trädgårdssmycke som är fint sommar som vinter.


Har ägnat de senaste dagarna åt att fylla på i webshoppen med nyheter och har just lagt in några fler av Lena Linderholms produkter som vi säljer i trädgårdsbutiken. Personligen tycker jag trädgårdsseten som nu finns med flera olika dekorer är underbara. Muggen är jätteskön att dricka ur och fatet är genialt. Vi använder dessa var dag till frukosten och de är verkligen perfekta om man ska smita ut och sätta sig med en liten kaka på balkongen eller i trädgården (när det blir lite varmare då kanske...)


Chester, en av våra Rhodesian Ridgeback är en riktig livsnjutare. Här ligger han och solar sig genom fönsterrutan i det som från början var tänkt att vara mattes divan...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar