fredag 17 februari 2012

Pelargoner som tål minusgrader

Här är en lista över pelargoner som tål  minusgrader:
-
-
-
Ja, listan är tom . Enligt min erfarenhet finns det ingen pelargon som klarar minusgrader annat än under mycket korta stunder.
Inte att rekommendera...
Anledningen till varför jag skriver om detta är att jag i det senaste numret i en av trädgårdstidningarna åter igen läst om denna fantastiska pelargon som sägs tåla minusgrader. 
Namnet bredvid bilden i tidningen är helt fel, men jag känner igen blomman på bilden som en sort som för ett antal år sedan dök upp på trädgårdsmässan och folk blev helt till sig i trasorna eftersom den skulle tåla -25C  - Det gör den inte.

Jag kommer inte ihåg vad den brukar kallas. Det är P. violareum eller någon hybrid typ P. x Splendide. Och det är ju lite lustigt med tanke på att pelargoner i denna grupp brukar betraktas som relativt svårskötta och är extremt känsliga för fukt. I kombination med kyla dör de garanterat.

P. endlicheranum
Det närmaste man kan komma en någorlunda köldtålig pelargonart är P. endlicheranum som växer vilt i Turkiet, men jag har aldrig ens tänkt tanken att ta kål på min planta genom att plantera ut den eller låta den stå ute när det är köldgrader.

Nä, jag är ingen expert på detta, men jag har rätt många års praktisk erfarenhet av att odla pelargoner i olika mer eller mindre omöjliga miljöer. Och därmed också tagit kål på en hel del.

Egentligen skulle listan över pelargoner som tål minusgrader enligt min mening kunna innehålla närmare 25000 olika sorters pelargoner för det är faktiskt så att nästan alla pelargoner verkar tåla kortare perioder av -10 grader förutsatt att de är skyddade från väder och vind och står i en miljö med väldigt låg luftfuktighet. Annars är det kört.

Jag har ett litet välisolerat, uppvärmt växthus där det under de senste kalla vintrarna varit ner mot -12 grader enstaka timmar, och flera gånger kring -5. Tror jag förlorat en planta av flera hundra på det sättet och det var då det blev -12. Flera plantor som stod där det var extra kallras fick frysskador och fick beskäras, men klarade sig. Vid -5 har ingen planta gått åt och verkar inte heller tagit menlig skada. MEN – jag vattnar extremt lite under vintern, viket gör att luftfuktigheten är minimal. Jag har aldrig mätt, men det vet nog alla som odlat att fukt i kombination med kyla är förödande. Mögeltillväxt kan komma snabbt och är det minus fryser blad och stjälkar.

När jag var i södra Australien för några år sedan såg jag vildarter, doftpelargoner, engelska pelargoner och tom hängpelargoner ute i trädgårdarna som stora buskar. Det är inte helt ovanligt att det blir neremot -5 grader kallt där på vintern, men trots det klarar de sig. Troligen pga lägre luftfuktighet än vad vi har här samt att de kalla perioderna inte är särskilt ihållande.

När jag låtit mina pelargoner stå kvar i rabatten på hösten har jag studerat dem lite extra när de kyliga nätterna kommit. Jodå, de tål faktiskt en liten köldknäpp, men blir lätt lite frostnypna i bladen. 
Men blir det -5 då förvandlas de till något som kan liknas vid mörkgrönt slem.
En gång lät jag en krukad engelsk pelargon stå kvar på verandan efter frostens inträde. Den klarade sig rätt länge utan att bli till slem, men när det började bli lite längre perioder av minusgrader föll den också.

Vad vill jag nu med allt detta svammel? Jo, jag vill inte att någon ska bli lurad att köpa en pelargon för att sedan förlora den i kylan helt enkelt. Om jag själv köpte en pelargon som jag verkligen trodde tålde -25 skulle jag nog bli väldigt frestad att plantera den i trädgården för att ha den som en exotiskt perenn.

Jag har pratat med flera som  köpt den berörda sorten och provat utsätta den för kyla, men med väntat resultat – slem!
Det är skillnad på om en planta kan klara en kortare tid med lite kyla än om den faktiskt 'tål' minusgrader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar