söndag 29 januari 2012

Istofflor och räddade krukväxter

Nä, jag kan inte låta bli att visa ytterligare några isbilder. Jag blir lika fascinerad var gång jag går längs Mälaren och ser de många fantastiska isformationerna längs stranden.


Ljudet från istofflorna som sitter längst ner på varje vasstrå är som ljuv musik. Det rasslar och klirrar på ett alldeles speciellt sätt - det är magiskt!


Åter efter hundpromenaden tog jag tag i lite dåliga samveten. En julgrupp  med vissnade växter men en vacker murgröna i stod och skrotade i ett hörn. Julstjärnan var helvissen och vårelden är inte mycket att behålla så de åkte i komposthinken.


Murgrönan planterade jag i en hög glasskål som jag hällde ett par nävar lecakulor i för dränering (och för att det skulle se lite snyggare ut också) och sedan fyllde jag på med lite jord runt plantan som hade en rätt fin jordklump med sig från julgruppsplanteringen. Nu fick den nytt liv i vardagsrumsfönstret och kommer säkert bli jättefin inom bara någon månad eller två.


Nästa dåliga samvete var ett par plantor med palettblad jag sparat sedan i somras. Det är nästan omöjligt att få dem fina hela vinter igenom, men ganska lätt ändå att få dem att överleva om man står ut med de skruttiga plantorna. Jag brukar övervintra en del plantor som de är och några klipper jag ner och sätter i vatten. Det går ungefär lika bra tycker jag, men de blir alltid otroligt klena, bleka och gängliga.

Klena och gängliga palettbladssticklingar
Nu när det börjat ljusna lite passade jag på att ta ett par sticklingar av de som ser allra värst ut. Gillar man att föröka med sticklingar är just palettblad ett av de mest tacksamma växter man kan använda.
Satte dem i fina krukor från Tina på Sturehofs krukmakeri (finns i trädgårdsbutiken). Palettbladssticklingar vill ha fuktigt för att rota snabbt så jag satte små kupor över. 


Den ena är en fantastiskt vacker kupa i glas jag fått från Tina. Det är en vän till henne som gjort den och jag är så stolt över att ha en så fin glaskupa.
Den andra fick min egentillverkade kupa gjord av en petflaska med vinkork i - Allt går!




Man kan ju ta ett vanligt glas också att använda som kupa. Glöm bara inte att lufta då och då så det inte blir för fuktigt där inne.
Det finns också jättefina små glaskupor till sticklingar och frösådder i webshoppen.  Du hitta dem på denna länk



Räknar med att sticklingarna har rotat inom två veckor. Återkommer med rapport om hur det går.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar