fredag 27 januari 2012

Rapport från trädgården

Ja, nu har vi ju fått snö till slut och det är ju bara att konstatera - det är väldigt vackert. Så någon vecka till eller så kan jag godkänna att den får ligga, bara det inte blir så kallt!

I höstas när vi ställde in känsliga plantor i växthuset upptäckte jag att det kommit sköldlöss på lagerbladsträdet så det åkte ut igen med rötterna före. För några veckor sedan såg jag den grön och frisk sticka upp ur stora komposthögen så jag förbarmade mig över den och ställde den i en kruka igen - men utomhus! Det är väl ingen större chans att den klarar sig över våren, men den är fin att titta på nu i alla fall där jag ställt den på verandan. Ser rätt exotiskt ut i kontrast mot den snöiga omgivningen.



Bananplantan som vi stoppade om med halm sent i höstas har det säkert jättemysigt där innanför. Ska bli jättespännande att se om den klarat sig och i så fall om någon eller några av de många små rotskotten vi såg när vi täckte den kommer upp i vår. De två större rotskotten som vi skar av och planterade i krukor som ställdes i växthuset mår jättebra. Det är tur att det inte är så varmt än därinne för då hade de nog vuxit ännu mer än de gjort hittills för deras växtkraft är enorm.

Inne i växthuset blommar kameliorna nu. Plantorna har krympt lite sedan förra året då de fick en liten köldknäpp och frös ner i våras, men de verkar vara än mer angelägna att blomma, och det är ju trevligt.


Utanför växthuset står en massa backar fyllda med perennsådder. Nästan alla perenner, buskar och träd går alldeles utmärkt att så nu och ställa ut. Perfekt om man har ont om plats inomhus.
Sådderna är nu översnöade, men tidigare, då man kunde se krukorna med jord och vermiculite över då kunde jag inte låta bli att kika lite extra varje gång jag passerade om något kommit upp. Jag kommer på mig själv gång efter gång med att huka lite och spana bland krukorna - Hur dum får man vara??? Men jag kan liksom inte låta bli, det är inbyggt!
Nåväl tids nog börjar det väl att grönska...

En av klängrosorna i pergolan på väg ner till lagret har tjuvstartat lite. Förra veckan, innan det blev lite kallare noterade jag att den hade fullt med ljusgröna små bladknoppar och härom dagen hade ett skott börjat utvecklas. Det är tydligt att den får lite lä och värme mot en av trästolparna men jag hoppas den inte förtar sig nu i kylan utan sparar sig till våren kommer.

Somna om!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar