tisdag 14 december 2010

Spår på isen & Rosa pälstofflor

Än har isen inte lagt sig på Mälaren här nedanför, men i trädgårdsdammen börjar isen bli ganska tjock.
I sista momangen fick jag ner doppvärmaren (som egentligen inte är till särskilt stor hjälp) och de två stora syrestenarna som hjälper till att hålla i varje fall en liten vak öppen.


Nu häller jag en stor tekanna full med kokhett vatten vid öppningen varje morgon för att det inte ska gå igen nu när kylan har fortsatt.
Hursomhelst är det lite kul att se spåren i snön runt öppningen. Det är många olika sorters djur där och dricker, helt klart. Mest fåglar, men kaninspår och andra, mer svårtolkade spår har jag också sett.


Dags att vattna idag i växthuset. Nu när det är så kallt vattnar jag bara någon gång i veckan och inte särskilt mycket då heller. Några plantor får lite extra mitt i veckan, men så länge graderna håller sig så långt under nollan är det bättre att försöka hålla så låg fuktighet som möjligt i växthuset. Då klarar plantorna betydligt lägre temperaturer än annars, och det är ju bra OM olyckan skulle vara framme och det blir strömavbrott.



Jag har visat bilder på henne förut, men jag bara kan inte låta bli att förundras över denna blomvillighet. Ginger står innanför dörren och är närmast täckt med stora, rundade blomklasar. Slutade räkna när jag kom över 50 blommor och då fanns det rätt många till.


Hittade också en liten överraskning. En av mina speciella frösådder av P. quinquelobatum har börjat blomma och gjorde så med utlovade lilafärgade blommor - inte helt fel - eller?


Sitter nästan dygnet runt nu och jobbar för att få den nya hemsidan klar till nästa vecka. Allt kommer inte att finnas på plats från början, men den stora omläggningen planeras till helgen.
Då kommer samtidigt våra första frönyheter för 2011 att finnas med. Över 60 olika pelargonarter bl.a. varav några riktiga 'godingar'


Maken kom hem från USA i går och hade med sig jättefina crocs till mig:
Det här kallar jag 'Foppatofflor'.

4 kommentarer:

  1. Wow - a violet coloured P. quinquelobatum. that's different Lena.

    SvaraRadera
  2. Gillar dina Foppatofflor ;-)

    SvaraRadera
  3. Skaffa en liten pump som rör om vattnet i dammen och håller ett litet hål öppet. En som spruta lite försiktigt kanske. Vi har det i vår damm och det funkar bra. Blir det riktigt kalla blir det en isklocka över sprutet

    SvaraRadera
  4. Barbro: Jodå vi har våra syrestenar som gör att det bubblar lite, men som du skriver; när det blir för kallt blir det en frusen bubbla över den. Det brukar dröja längre innan det fryser igen, men man blev ju lite överraskad när kylan kom så snabbt och då var varken frigolitboj eller syrestenar på plats.
    Viktigast av allt är att jag lärt mig att man inte ska knacka hål på isen. Det stör fiskarna. Dum som jag är hade jag ingen tanke på det innan, men nu blir det tekanna med kokhett vatten som gäller när det frysit igen.

    SvaraRadera