söndag 26 december 2010

Nära ögat!

Nog vet jag att jag inte alltid är så himla smart, men att jag är så korkade som det visade sig dagen före julafton gör mig minst sagt orolig!
Höll på med lite avslutande julstädning inne i huset och kikade, som jag kontinuerligt gör upp mot växthusen för att se att lampan lyste så jag säkert vet att det inte är något knas med värmefläkten. Nu var det mitt på dagen och jag såg ingen lampa lysa. Eftersom det var en hel del frost på rutorna och dagsljus tänkte jag det kanske var lite för ljust och lite för frostigt för att lampans sken skulle synas på håll, men jag var långt ifrån säker.
Lyser - lyser inte? Det är ju onödigt att kolla!
En klok och vettig människa hade i det här läget gått ut för att försäkra sig om att inget stod på tok, men inte jag inte. Nä, jag glömde bara av det hela och städade vidare. Med tanke på att termometern pendlade runt -20 verkar det så här i efterhand som rena vansinnet att inte agera.
Några timmar senare var det dags att åka ut och inhandla det sista till julfirandet och då konstaterade jag att det fortfarande inte såg ut som om det lyste.
Då blev det fart på benen. Rusade ner till säkringsskåpet och konstaterade att jordfelsbrytaren löst ut. Slog på den igen och bad en tyst bön om att den inte skulle lösa ut igen utan att själva jordfelet på något magiskt vis skulle ha försvunnit. Och - ja! Den slog inte av. Upp i växthuset för att konstatera att fläkten nu var igång och tackade i mitt stilla sinne de tappra hjärnceller som tidigare hjälpt mig förstå att jag skulle ha fläkt nummer två kopplad till en annan huvudsäkring, för den hade uppenbarligen surrat på hela tiden, och tur var det. När jag vred på timern till växtbelysningen för att få igång den och därmed lite mer värme fick jag vrida rätt långt innan ljuset slog på. Det tyder på att elavbrottet varat rätt många timmar - i denna hemska kyla! Jag vågade faktiskt inte gå och kika på termometern inne i växthuset, för jag ville på något vis inte veta hur kallt det var. Lider av en förskräcklig förträngningsmekanism. Undrar vad jag tror? Om jag inte vet hur kallt det varit, har det nog inte varit så kallt - eller???
Kändes sedan inte som någon höjdare att åka iväg och handla om det nu var så att jordfelsbrytaren skulle lösa ut igen, men jag var tyvärr tvungen. Allt var dock okay när jag kom hem några timmar senare och orsaken till jordfelet tror jag vi hittat. Syrestenarna i dammen har slutat fungera så antagligen gick brytaren när automatsäkringen löste ut där, så nu ska vi ut och fixa det.
Nåväl, slutet gott allting gott, som det heter, och inga växter verkar ha kommit till skada.

1 kommentar:

  1. Phew - what a relief that all was well. Happy New Year Lena.

    SvaraRadera