onsdag 17 juli 2013

Målning, plantering och ekoxe-spotting

Det är fortsatt varmt och vi vattnar hela dagarna känns det som. Vi har mycket nyplanterat som behöver extra mycket ompyssling och så är det ju grönsakerna förstås. Jag är väldigt restriktiv med att vattna växter som etablerat sig. De riskerar annars att bli lite 'bortskämda' och jag vill hellre att deras rötter söker sig nedåt och letar vatten själva.

Idag på morgonen hade vi lite extra uppståndelse här i trädgården. I ett av hålen som grävts för att gjuta plintar till den kommande pergolan hittade vi en ekoxehona. Det är vår största skalbagge och relativt ovanlig. Detta exemplar var ca 4 cm lång.


Det pågår ett projekt genom länsstyrelsen där man kan rapportera in om man ser en ekoxe och självklart gjorde vi det. Samtidigt passade jag på att rapportera in våra igelkottar till Naturskyddsföreningen där de vill ha uppgifter om igelkottar via denna länk: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/efterlysning-har-du-sett-en-igelkott


I år är det dags att måla de andra tre sidorna på huset och det är vad som pågår just nu. I morgon tror jag hela framsidan blir klar och ena gaveln blir nog grundmålad. Allt måste vara klart till på söndag eftersom vi hyrt en sky-lift som ska lämnas tillbaka på måndag. Känns helt perfekt att greppa penseln vid 5-snåret efter några timmars grävande i trädgården....  Nåja, resultatet blir i alla fall väldigt bra.

Parallellt med justeringen av gången till butiken och de omgivande rabatterna pågår utbyggnad av rabatterna och gången mellan parkeringen och örtagården. William och Adam har jobbat hårt ett par dagar med att skala bort grässvål och skyffla jord och grus. Snart återstår bara det angenäma arbetet att fylla på med fler växter!


Tittade in en stund i vardagsrummet mellan mina målningsattacker och ser då vad jag själv tycker en väldigt fin 'tavla' genom altandörren. Solen skiner så fint på daggrutans ljusgula, skira blommor i planteringen vid dammen utanför.


Greppade kameran och passade på att ta ett par bilder till med det fina ljuset. Växterna vid dammen är väldigt frodiga och området står med på listan över planteringar som vi ska rensa innan hösten kommer, men just nu är den ljuvlig tycker jag!


Slutligen en bild på en av mina rossticklingar. Det är tre år sedan jag stack denna och den växer frodig och fin vid vår altan och blommar ordentligt. Så - ut och stickla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar