måndag 8 juli 2013

Gäckad av en fläder!

Älskar flädersaft, men eftersom jag inte har en egen buske måste jag varje år bege mig ut i skogen och leta blommor för att inte missa denna ljuva dryck. Receptet är enkelt och finns nedtecknat bland våra sidor med Tips & Inspiration på denna länk: Recept på fläderblomssaft.

Visst har vi fläder i trädgården; vi har den vilda druvflädern Sambucus racemosa rödbladig fläder Sambucus nigra BLACK BEAUTY , finflikig rödbladig fläder Sambucus nigra BLACK LACE, gyllengul druvfläder Sambucus SUTHERLAND GOLD  och brokbladig, vanlig fläder, men inte den klassiska med de flata, vita blommorna.
Visst kan man göra saft även på de med de rosa blommorna, men jag har inte så många av dem än.


Lite ironiskt är det för jag hade med en fröplanta som var ca 1 meter hög från vår gamla trädgård, men den stackarn kom aldrig i jorden och torkade på sitt andra år i kruka. Nu har jag letat fröplantor i flera år utan att hitta en och inser plötsligt att det faktiskt sitter en ganska stor sådan precis utanför köksingången! Jodå, jag har sett den, men hela tiden tänkt att det är en druvfläder. Men när jag gick förbi vår druvfläder i helgen insåg jag vid en lite närmre titt på bladformen att fröplantan troligen var den efterlängtade fläder jag var ute efter. Blir man trött på sig själv, eller...?


Förra helgen när jag var ute och plockade fläderblommor tog jag några extra för jag tänkte passa på att torka blommorna och använda till te. Jag är ingen tedrickare av stora mått, men köpte en blandning på Skillebyolm som var fantastiskt god. Den innehöll bl.a torkade fläderblommor, rosor och mynta så ännu en gång har min fina örttork fått komma till nytta.


En mycket glad nyhet är att vi har fått tillökning igen. Två små igelkottsbebisar tultade omkring vid stora komposten i veckan - underbart gulliga, och helt orädda. Torbjörn letade genast fram några feta daggmaskar att mata dem med och det var som väntat mycket populärt.


Idag har jag varit iväg på en liten utflykt till min gode vän B-M som hade en massa fina fröplantor av bl.a olika sorters Echinea, solhattar till mig. De kommer väl till pass för att fylla ut den nya rabatten vi just nu anlägger längs gången mellan parkeringen och butiken. Tack snälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar