lördag 27 april 2013

På livsnjutarpromenad i trädgården

Nu händer det verkligen grejor här i trädgården.
I dammen är det full rulle på fiskarna efter att all is försvann tidigare i veckan. Det ser ut som det stora flertalet fiskar klarat vintern. De äldsta fiskarna i dammen flyttade in sommaren 2008 och det har fungerat bra sedan dess.


När jag gick och spanade längs dammen såg jag till min stora glädje en klump med grodägg i ena kanten. Vi brukar alltid ha grodor och paddor i dammen med mängder av yngel, men jag har aldrig tidigare lyckats se dem så tidigt i processen. Det är verkligen ett naturens under. De låg där i en vacker klunga med solen glittrande i de små kulorna och jag blev sittande där på huk rätt länge och bara beundrade dem. Det är livskvalitet!


Vitsippor har vi nu överallt i trädgården och det är lika roligt varje år tycker jag att leta efter blommor med olika många kronblad. Det blir lite som 'plate-spotting' (leta bilnummer i nummer ordning) att leta blommor med fler och fler kronblad (petal-spotting?!). Jo, jag inser att det låter sjukt, men sån e jag:-) Ett trevligt sätt att skingra tankarna med när man strövar runt i trädgården eller på skogspromenaden.


Nu börjar alla möjliga växter kvickna till i rabatten. Fortfarande är det väldigt glest, men den här gruppen med corydalis, iris och vackra tulpanblad tycker jag var en rar komposition.


I rabatterna har nu tulpanbladen växt om narcisserna med råge. Ska bli spännande att se vilka som kommer att komma igång med blomningen först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar