söndag 7 april 2013

Maskarna mår prima!

Nu efter frukosten har jag hälsat på i maskkomposten vi har inne i köket. Vi satte igång den 15 mars och de har redan blivit lite av våra nya husdjur. När jag stolt visade maskarna i påskas då delar av släkten kom på besök var det nog inte långt borta att de ringde efter hjälp. De såg i vart fall väldigt undrande och avvaktande ut - och då har de ändå känt mig hela livet...

Jag gillar verkligen maskkomposterna. Vi har ett par stora där vi 'odlar' våra maskar för försäljning, sedan har vi en i växthuset som hålls frostfritt under vintern, och nu denna som står i köket. Det har bara varit en tidsfråga innan vi haft en här inne och när vi hittade den suveräna  Maskkomposten Nature's Wormery i England förra året var saken klar. Supersmart lösning som gör det enkelt och tar liten plats. På vår hemsida finns en liten filmsnutt som visar principerna.

Här är lite bilder från när vi startade upp:

Tillbehör för att komma igång och 'skörderedskap'
Grundmodulen på plats med första brickan
Bädda ordentligt innan maskarna kommer
Lägg i maskarna
Tillsätt mer matavfall. Skal = MUMS!
Lägg på ett lager fuktiga tidningar, nosa ordentligt och lägg på locket!

Lite kortfattat visar bilderna hur det går till att komma igång med maskkomposten. Detaljerad beskrivning följer med i förpackningen.
Vi brukar hälsa på minst en gång i veckan för att se att de mår bra, har det lagom fuktigt och tillräckligt att äta. Det tar lite tid i början innan de kommer igång ordentligt, men när jag kikade idag såg det riktigt bra ut. Det kryllade av maskar när jag försiktigt lyfte undan tidningarna som utgör det övre lagret.

Fullt med maskar under översta lagret av fuktat tidningspapper
Man ska vara återhållsam med att stör dem i onödan genom att gräva runt. Då tappar de tempo och deras fina gångar förstörs. Fyll alltid försiktigt på ovantill och fördela över hela lådan när komposten väl kommit igång.

Här fördelar jag maten som för dagen består av potatisskal, äggskal och kaffefilter
Om någon tror att det luktar illa är det helt fel. Snarast tvärtom! Jag brukar sätta mig på knä ibland och lukta lite på maskkomposten vi har uppe i växthuset för det doftar ljuvligt av mull och bördig jord! (Jo, lite knäpp är jag nog...)

PS: Maskkomposten kommer att visas på Nordiska Trädgårdar nästa vecka i Skillebyholms monter. Kom gärna dig och kika! DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar