torsdag 25 april 2013

Mina coola underverk:-)


Idag kom senaste numret av Trädgård och Blommor. Alltid lika trevligt att bläddra igenom och läsa om olika trädgårdar att inspireras av.
I detta nummer är jag själv med i en artikel som handlar om den genbank av zonarticpelargoner jag odlar här hemma i växthuset och på en av våra glasverandor.
 

Det är riktiga juveler och de flesta skiljer sig ganska ordentligt från våra vanliga zonalpelargoner med sina ofta stora, mångfärgade och ibland lätt flikiga blommor.
Det är jättekul att information om dessa udda skönheter sprids för de är verkligen värda att beundras, och för en samlare väcker de ofta ett ordentligt ha-begär.
På vår hemsida finns en artikel om zonarticpelargonerna där jag berättar om mitt möte med dem och lite om historien om hur de korsats fram.

En av nackdelarna med många av de zonarticpelargoner som har de mest spektakulära blommorna är att de ger väldigt lite sticklingar. I år har vi än så länge inte tagit några nya sticklingar från dem. Vi har istället prioriterat ombyggnad av lagerlokaler och annat praktiskt som följer med lite av den växtvärk vi just nu har. Jättekul, men tyvärr får det som inte är 'måsten' stryka på foten ett tag till. Förhoppningsvis kommer vi att han några spännande sticklingar till försäljning lite längre fram på säsongen när arbetet med ombyggnad och lagerflyttar är klara.
Självklart kan man hitta zonarticpelargoner även på andra ställen som hos Rockdala och Pelargongaraget som har flera fina sorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar