fredag 5 april 2013

Medel mot ohyra som ett brev på posten...

Jo, det bor vita flygare hos mig. De är ganska hopplösa att bli av med när de väl fått fäste, men visst finns det sätt att hålla dem någorlunda måttliga till antalet.
Vi brukar ha klisterskivor som direkt avslöjar när de börjar komma igång på våren när temperaturen ökar. Sedan har vi en sprayflaska med färdigblandad insektssåpa, InsektEffekt som ett första stopp. Men nu är måttet rågat så i veckan tog vi hem predatorer, encarsia, som nu satts ut för att ta hand om dem.
De kommer i ett kuvert i brevlådan och sedan hänger man ut dem med jämna mellanrum i plantorna. Ruskigt praktiskt och smidigt. Honorna lägger sina ägg i vita flygarnas nymfer och hindrar därmed kläckning av nya generationer.


Det är en jobbig period för växterna i växthuset just nu. Temperaturväxlingarna mellan kyliga nätter och soliga dagar är extrem. Det gör att många av plantorna är extra utsatta för t.ex. ohyra eftersom de inte mår så väldigt bra av dessa variationer vilket gör att deras motståndskraft blir nedsatt. Det finns en artikel om ohyra och vita flygare på hemsidan som berättar mer om förebyggande åtgärder och ger lite andra tips.

Det underbara ljuset har satt igång mycket knoppsättning och blomning. Vi satte några krukor med Corydalis Solida i höstas. De tittade snabbt upp ur jorden när värmen började komma och satte igång att blomma på bara någon vecka.


På temat lila har också en av mina verkliga favoriter Abutilon x Suntense slagit ut sina första blommor och många fler är på väg. Det är en riktig snygging tycker jag.


I rabatterna på Wisley utanför London växer dessa på friland och är närmare tre meter höga med mängder av blommor i vitt, rosa och lila - ORÄTTVIST!!!!

Ytterligare en lila blomma är denna underbara mycket dubbla primula jag hittade i växthuset hos Rosendal på Djurgården i helgen. Ljuvlig helt enkelt!


Lite kul var det att kolla in deras växtsortiment, särskilt när jag såg ett par av mina egna sorter stå där till försäljning. Då blir man lite stolt :-)


Inom kort lägger jag ut en artikel som handlar om just hybridisering på hemsidan. Återkommer med info om den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar