måndag 1 april 2013

Fel, fel, fel!!!!

Det finns många olika sätt att göra saker på. Alla har vi vårt favoritsätt som vi är vana vid och som vi vet fungerar bra, men visst finns det alltid nya tips att lära.
MEN - när en jordtillverkare på en helsida i trädgårdstidningen har en bild på fyra ganska stora lerkrukor med sticklingar av engelsk pelargon i då blir jag både arg och ledsen. Särskilt när texten ovanför lyder "Stor jordvolym ger stor planta!". Jodå, det stämmer för det mesta, men då gäller det vuxna plantor, inte orotade sticklingar som det uppenbarligen är på bilden.

Om och om igen har jag fått predika att sticklingar INTE ska stå i för stor jordvolym.  De har från början ingen som helst förmåga att suga fukt ur jorden och bristen på syre som följer med allt för fuktmättad jord innebär att sticklingen drunknar/ruttnar.
Sticklingen längst fram på bilden har dessutom ett bladskaft kvar under jord vilket är som att be om mögel.

En trevlig stajlad bild, och självklart inget problem för de av oss som är vana att föröka med sticklingar. Men jag som älskar att själv odla upp mina växter från frö eller med sticklingar och verkligen önskar att fler vågar prova känns det som att bli lite motarbetad. Jag vet hur lätt det är att ge upp när det inte lyckas. Då underlättar det inte när stora företag visar bilder med helt fel innehåll. De som säljer jord borde ju ha lite koll?! - Trist tycker jag!

Den som har lust och tid kan kika på filmen som visar när jag tar pelargonsticklingar. Ska jag vara lite självkritisk så borde jag kanske även tagit bort det stora bladet på sticklingen som visas...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar