måndag 14 maj 2012

Tråkigheter i hönsgården...

På eftermiddagen idag när jag gick upp för att titta till hönsen såg jag till min fasa två av dem ligga ute i hönsgården i en hög med fjädrar - döda...


Det är tyvärr inte första gången någon av våra hönor drabbas av våldsam och plötslig död, men det är alltid lika tråkigt.
Vid ett antal tillfällen genom åren har grävlingen varit och tagit sig ett skrovmål. En gång var det räven. En annan gång en mård tror vi och troligen också en iller eller liknande vid något tillfälle då flera hönor blivit bitna och sedan bara fått ligga kvar.
Hittills har vi varit förskonade från angrepp av sparvhök eller någon annan rovfågel, men denna gång är det vad vi misstänker är boven.
Hönorna hade varit döda några timmar och Torbjörn tog sig an att kolla in dem lite närmare för att försöka komma fram till vad som drabbat dem denna gång.


Efter att ha plockat en hel del fjädrar från dem kunde man se märken efter klor som greppat och klämt dem så det verkar som vår gissning stämmer, tyvärr.
Två hönor låg döda i hönsgården, en saknas och de tre återstående tryckte inne i hönshuset som tur var... Två av hönorna ligger numera på befruktade ägg och det är förhoppningsvis dags för små-pip i morgon eller på onsdag. Men i dagens perspektiv känns det inte lika roligt. Nu måste vi också tänka igenom hur vi ska göra för att skydda eventuella små kycklingar lite extra om sparvhöken och andra predatorer kommer tillbaka igen.

Här är en bild på mina fina pullor jag tog härom veckan - tre av dem finns nu inte kvar längre....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar