lördag 26 maj 2012

Skavsår på Chelsea

Sitter på en pub i Stratford-upon-Avon i skuggan från en riktigt het sol.
Förmiddagen har ägnats åt shopping i ett par antiklador jag känner till från tidigare, och ett par fynd har det blivit även denna gång. Redovisning kommer...
I går var vi på Wisley, RHS fantastiska trädgård väster om London. Den är otroligt stor och innehåller det mesta man kan önska som trädgårdsälskare inklusive en stor och mycket välsorterad plantskola - Kan hända det följde med någon ny planta hem. Eller snarare några.


När jag baxat ut vagnen med alla plantor till cafeterian där maken tålmodigt väntade kommenterade några svenskar som satt vid bordet intill mitt inköp och sade att det var tråkigt att de inte kunde köpa så fina plantor för det inte går att ta hem. De visste inte jag var från Sverige så de blev rätt paffa när jag berättade att det inte är något som helst problem. På hemsidan finns en artikel som avhandlar just detta. Hur man packar och får med sig växter på resa. Läs den gärna om du kommer vara på resande fot. Växter hittar man ju överallt och det är synd att inte vara beredd!

På Wisley fick vi massor med inspiration och vi har många bilder och inspiration med oss därifrån som kommer på hemsidan och här på bloggen lite längre fram.


För första gången lyckas jag pricka in en Englandsresa när blåregnen blommar som finast. Jag älskar verkligen blåregn och har 6 stycken hemma i trädgården. Dock ingen som blommar än. Men det är väl bara en tidsfråga får jag hoppas. Tror det kan bero på att jag är dålig på att beskära dem tillräckligt. Får försöka göra något åt det...

Annat vackert på Wisley är t.ex det härliga alpina delen med dammarna, alla lönnar och de tuffa barrväxterna.


I torsdags var det Chelsea Flowershow på agendan och hela dagen var inbokat för besöket. Kunde börjat bättre. Efter 15 minuters promenad från parkeringsgaraget hade jag uppbådat ett duktigt skavsår på ena hälen och var satt ur spel. Oj, vad sårbar man är med ont i fötterna. Lösningen blev att köpa ett par trädgårdstofflor, vilket inte alls var planerat men i detta skede livsnödvändigt.
Något som inte heller stod på schemat var dessa fina stövlar, men de blev genast ett måste och följer nu med hem.


Chelsea bjöd som vanligt på så mycket inspiration och idéer som räcker för en livstid.  Jag gillade verkligen årets trädgårdar som var mycket mer vilda i sina planteringar och inte lika 'fyrkantiga' som när vi var här sist för två år sedan. Vi filmade en del och så snart vi redigerat klart lägger vi upp dem på vår youtubekanal.


Vi träffade flera av våra leverantörer som ställde ut på Chelsea, bl.a. Nether Wallop Trading och Brad på Bradleys Tannery. Där fick vi se några av nyheterna, bl.a detta verktygsbälte som kommer finnas i webbutiken inom kort.


Nä, nu får jag lov att beställa in en Pimms till;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar