söndag 13 maj 2012

Redovisning med rötter

Känner det är dags att visa lite resultat här. Då och då har jag här på bloggen visat hur jag tar sticklingar och nu vill jag också visa hur det har gått, så här kommer lite rotningsbilder:

Den här bilden tog jag tidigare idag uppe i växthuset. Det är undersidan på en av krukorna vi satte tomatsticklingar i när vi spelade in filmen om hur man förökar sina tomater för två veckor sedan. Tjocka fina rötter har det blivit och de börjar redan söka sig ur krukan - dags för omplantering!

Den 22 april berättade jag om hur vi delade och tog sticklingar av en perenn kaktus jag köpt på trädgårdsmässan. För några dagar sedan såg jag att de alla fått en liten tillväxt längst upp och idag kikade jag under krukan för att se om några rötter möjligen syntes och de gjorde de...



Kaktusen har stått utan miniväxthus eller plasthuva i mitt växthus sedan den 22 april med mycket växlande temperatur. Alla sticklingar såg lika fina ut med var sin nytillväxt på toppen och flera hade rötter som stack ur krukan. Kul!

Slutligen tänkte jag passa på att visa resultatet av de rotade streptocarpussticklingarna jag visade på bloggen i oktober. Efter att de rotat sig planterade jag dem i 12-cm krukor i P-jord (som är min favoritjord) De har sedan stått ganska bortglömda i ett sydvästfönster där de fått en slatt vatten då och då. 
Så här fint blommar de nu sedan några veckor. (ber om ursäkt för den usla bilden,,,,)


Vad kan man lära sig av det här då? Jo - att det är ganska enkelt att föröka sina växter själv med hjälp av sticklingar. Billigt, roligt, miljövänligt och så blir de plantor man dragit upp själv också ofta ganska tåliga eftersom de direkt är vana vid just dina växtförhållanden...

Och appropå sticklingar - Just nu håller vi på att ladda upp ett nytt klipp till vår kanal på Youtube som visar hur man sköter och förökar sin egen basilika. Kolla gärna och tyck till med egna tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar