måndag 21 maj 2012

Rabarber rabarber

Det är nästan galet vackert med alla blommande träd och lökväxter nu. I går började den gulblommande magnolian Elisabeth blomma och blommorna är tom större än jag minns - ljuvliga.



Vi har ställt ut skyltdockan Malin i trädgården och just nu har hon fullt med ljuvlig vit förgät-mig-ej runt fötterna.
Planen är att hon på sikt ska kläs med någon klättrande växt som skyler henne lite lagom. Kanske en murgröna - vi får se...



Nu har jag just hällt upp rabarbersaften som jag 'satte igång' i torsdags kväll. Det var lite av ett experiment eftersom jag provade samma recept jag använder till äppelsaften som blir så himla god och jag kan nu säga att även rabarbersaften blev väldigt god. Läskande och inte allt för söt.
Receptet till saften hittar du här. 
På hemsidan hittar du också recept till en supergod marmelad och kan få tips om hur du gör rabarbervatten.


När jag plockade rabarbern i torsdags upptäckte jag att blomstänglarna börjat växa till sig och dem tar jag gärna bort för att kunna skörda goda rabarberstänglar även lite längre fram på säsongen. Men istället för att slänga dem på komposten satte jag dem i en vas och det blev inte så tokigt. De blir säkert ännu finare om de får sällskap av några fina grenar eller något annat lite grövre som matchar. Idag, fyra dagar senare är de fortfarande lika fräscha som nyplockade.


När du plockar rabarber så tänk på att vrida och bryta av stjälkarna från plantan. Då minskar risken för mögelangrepp och du får längre stjälkar att använda till saft och annat gott!



1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Jag ska testa att göra lite rabarbersaft någon dag tror jag, ser så gott ut. Men jag vill inte frysa in, så jag ska testa att konservera flaskorna.
    Brukar göra det med jordgubbssaft, och sedan förvara dem i kylskåp.
    /Sabina

    SvaraRadera