tisdag 8 maj 2012

Nu blommar det...

Det är verkligen fantastiskt att komma upp i växthuset nu. Blommorna bara väller från bänkar och hyllor. Allra läckrast just nu är zonarticpelargonerna som verkligen visar sin prakt innan de flesta av dem tar lite paus för sommaren då det är lite för varmt för deras smak. Några få av dem fortsätter blomma hela sommaren, men de flesta gör ett uppehåll och kommer igen både med bladtillväxt och blomsterprakt på sensommaren när den varmaste perioden är förbi.
Här är några bilder jag tagit de senaste dagarna - visst är de läckra?

Zonarticpelargon

Zonarticpelargon

Zonarticpelargon
Lara Mandarin
Zonarticpelargon

Stjärnpelargon Lena Linderholm
Det kanske är lite konstigt, men hur vackra och ståtliga dessa blommor än är snöade jag idag in på potatis. På eftermiddagen ägnade vi någon timme till att så och sätta lite i köksträdgården. Jag plockade fram lite sättpotatis jag sparat från förra året. Fick tips av en vän att återanvända de gröna, oätbara potatisarna som sättpotatis och det har jag gjort ett par år nu.
De har legat i en papperspåse i rumstemperatur tills nu och när jag öppnade den hade de långa fina groddar så de fick följa med ut i landet. Flera av dem var som små konstverk med sina härliga groddar, några med små, små fjun närmast potatisen. Jag låg länge i landet i det varma vädret och beundrade dem innan jag förmådde gräva ner dem. Spana in denna potatis - vilken skönhet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar