torsdag 10 mars 2011

Rapport från Rum och Trädgård i Kista

Stack upp en snabbis i förmiddags till Kistamässan och Rum och Trädgård som är där nu. Jag hade med mig Trådspiras fina fisk och armeringsnätet med tankerutorna som jag lånade till utställningen på Äntligen Hemma-mässan för några veckor sedan.

Hade kanontur och hittade en parkering en bit därifrån för mässans parkering är verkligen hopplös. Långt att gå och det tar evigheter att få ut ett litet parkeringskvitto från automaten vilket gör att köerna dit ringlar hur långa som helst. Sist jag var där fick jag böter trots att jag betalt. Överklagade och skickade in kvittot och kopia från kortföretaget på transaktionen, men fick avslag och måste betala. Tror deras affärsidé är att trötta ut folk som till slut inte orkar annat än betala...
Hursomhelst, det var ungefär som förväntat på mässan. Mer inredning och pryttlar än växter. Några riktigt roliga utställare som hade fina gamla saker.
Tydligen är gamla flasktorkar högsta mode för det fanns rätt många olika varianter, både nya och gamla. Tur att jag fick tag på en fin redan förra året för nu har priset skjutit i höjden rejält.
I början använde jag den faktiskt till att hänga fina gamla flaskor i olika färger, men nu har den kommit till mer praktisk användning sedan jag började hänga Lena Linderholms fina keramikmuggar i den som vi använder till morgonkaffet.

En ny trädgårdstidning gjorde premiär på mässan, Hus & Hem Trädgård med Anette Sievers som redaktör.
Jag fick ett exemplar med posten i går och måste säga att det jag sett så här långt är mycket lovande. Jag gillar konkreta och praktiska tips (som i BBC Garden!!!) och det fanns det en hel del av här.
Extra kul att hitta lite nyheter från Wexthuset i tidningen också, som t.ex en bild på P. oblongatum som vi säljer som frö och sedan flera av de pelargoner jag korsat fram som säljs dels här hos oss och hos Rockdala/Wibrants i Norrköping.

 

En liten, men naggande god höjdare på mässan var en av Trådspiras nyaste produkter, små, söta änglar.
De är bara ca 7 cm höga och bedårande söta att hänga i ett fönster, i en vacker gren eller någon annanstans där man kan se den och bli glad.

Söta miniänglar!
Kristina = Trådspira

Hasselfors Garden visade på flera ställen upp sina smarta planteringslådor, skåp och inte minst det vackra trädgårdslidret. Det var extra kul att se hur de använt och färgsatt dem lite olika särskilt som vi kommer att få in dem i vårt sortiment inom ett par veckor.




Billigt, enkelt och snyggt?

Fågelhus med klass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar