måndag 21 mars 2011

Vaniljdoftande pelargonblomma!

Idag hände något väldigt speciellt. Jag har de flesta av zonarticpelargonerna på en glasveranda och där stortrivs de verkligen. Många har redan börjat blomma och för att jag ska kunna njuta av blommorna samtidigt som plantorna får samla mer växtkraft plockar jag dem då och då och sätter i en vas i köket där jag har mitt kontor. Så idag när jag tog en tur på glasverandan plockade jag en av de nyutslagna blommorna och utan att egentligen tänka efter luktade jag på den.
Jag känner inte till någon pelargonblomma, bortsett från en del vilda arters som har någon speciell doft, annat än 'allmän pelargondoft' så jag blev väldigt förvånad när jag kände en svag doft av vanilj från blomman.

Pelargon med vaniljdoft!
Tänkte jag inbillade mig så jag stack blomman under nosen på maken som utan att jag gav någon som helst ledtråd sa att han kände en vaniljdoft. Skumt!
Något senare fick både Lola och Torbjörn, var för sig lukta och uttala sig om vad de kände och både sa samma sak - vanilj!
Tänk vad härligt - en vaniljgul pelargon som doftar som vanilj!!!!!

Mer än full rulle här just nu. Förra veckan kom fyra nya produktleveranser till lagret och denna vecka väntar vi ytterligare ett par stycken inför trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar på Älvjömässan. Så det är fullt upp med att packa upp och märka upp alla nyheter. Känns nästan som julafton varje dag!




I helgen hann jag faktiskt med att röja lite i växthuset efter frostskadorna för några veckor sedan. Borde jag gjort för länge sedan, men tiden vill inte räcka till.

Det var jättemysigt att gå där och skrota och pyssla om alla växter. Akaciaplantan jag plockade med mig från Provence för två år sedan har börjat få blad och ser jättefin ut. Min hängjordgubbe blommar för fullt och clementinbusken har många hundra blomknoppar. Vilken doft den kommer sprida snart!
Växthuset är knökfullt med sticklingar som nu väntar på att bli skickade med posten så snart väder kammar sig. Denna vecka blir det dock inga växtleveranser pga allt arbete inför mässan, men nästa vecka blir det med största sannolikhet full rulle även med sticklingleveranserna. Första omgången gick iväg förra veckan eftersom det utlovats mildväder, men det blev ju kallt ändå. Tröttsamt! Som tur är verkar alla ha klarat sig ändå.

I helgen tog vi en tur till Rosendal på Djurgården för en fika med hundarna och jag passade på att kika lite i deras butik. De säljer sticklingar från Rockdala/Wibrants där och lite kul var det att se att de hade min egen Unicorn Monday Morning där till försäljning.

Nu laddar vi för mässan och butiken i Enhörna har stängt kommande helg. Därefter blir det ommöblering och en massa nya roliga produkter ska packas upp.
Nu laddar vi för våren och håller tummarna för att värmen kommer så man kan bli som folk igen!

1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig kommentar på min blogg:) Nydelig farge på denne zonarticpelargonien! og så dufter den svakt vanilje,så utrolig! Har den et navn?
    Lykke til på trädgårdsessen.Mvh Ellen.

    SvaraRadera