tisdag 8 mars 2011

Pelargoner - toppen som snittblomma!

Pelargoner har många användningsområden förutom som krukväxt, trädgårdsväxt och som krydda, men frågan är hur många som använder den till snittblomma? De flesta är jättefina i bukett och står flera veckor och är ser bra ut utan att man ens behöver byta vatten på dem.
Självklart är det en fördel om den har en lång stjälk, men även sorter med korta stjälkar går att göra jättefina arrangemang med.
Idag fotade jag en  av mina zonarticpelargoner som jag tog av en blomma på den 23 februari, dvs den har stått 14 dagar och ser fortfarande helt fräch ut.
 
Bilder tagna den 23 februari och 8 mars
Våren är på ingång och det är som vanligt den här tiden på året - hysteriskt mycket att göra. Knappt har vi hunnit återhämta oss från uställningen på Äntligen Hemma-mässan i Kista i slutet av februari förrän det är dags för nästa trädgårdsmässa. Vi kommer inte att vara på Rum och Trädgård i Kista, utan har istället en större monter på Nordiska Trädgårdar på Älvsjö i år den 24-27 mars. Under den tiden är butiken i Enhörna stängd.

Jag är verkligen jättenöjd med utställningen på Kistamässan och tycker själv att det blev väldigt lyckat. (Får man tycka det?)
Utställningen var precis ovanför rulltrappan i entrehallen där alla besökare passerade och det var väldigt kul att stå där och höra olika kommentarer från de som passerade förbi.
Många stannade också och frågade om råd och tips både kring odling, design och inredning och det var hur trevligt som helst.

Sanna Hveem som hjälpte till gjorde ett toppenjobb och var också en kämpe när vi skulle plocka ihop allt på söndagkvällen.  Själv var jag på en tur till Rättvik på söndagen där jag höll föredrag om pelargoner för glada pelargonentusiaster så jag 'missade' lite av nedmonteringen...himla otur!
I utställningen hade vi planterat mängder med underbara vårlökar, julrosor och pelargoner såklart. Det blev några få tulpaner kvar och dem tog jag hem och gjorde ett litet vårarrangemang av.

Här är lite bilder från utställningen.














Tack snälla Trådspira, Lena Linderholm, Orientinteriör, Zenit och Hasselfors för lån av material till montern!

1 kommentar:

  1. Jag gillar att ha pelargoner som snittblommor - du har rätt - de sista i evigheter.
    Din monter på mässan ser bra ut. Bra gjort. Synd att du var tvungen att missa rensa upp men

    SvaraRadera