söndag 20 januari 2013

Kyla med vårkänslor

'Fult ord' vad kallt det var här hemma igår. Termometern i köket visade på 13 grader när jag kom ner på morgonen!!! Som tur var hade jag laddat med ved så jag började med att fjutta igång vedspisen.
Eldade, och eldade, och eldade, men kom inte ens upp i 15 grader - hua!!!!
Satt med tre tröjor, byxor, långkjol och fleecefilt och jobbade vid datorn med fingrar som tidvis kändes väldigt osmidiga på tangenterna.
Piskade mig ut med Chester (vår Ridgeback) men det blev en kort promenad. Han var som tur var inte särskilt sugen att gå långt i kylan.
Dammen hade frusit igen trots syrestenarna som bubblar rätt friskt så det var bara att hämta tekannan och hälla på hett vatten.


Även bina behövde pysslas om efter all snö som fallit senaste dagarna. Bäst hålla undan framför flustret så de inte kvävs därinne. Det såg bra ut idag när jag kikade. Det verkar som att det kommer lite värme inifrån eftersom snön smälter lite lätt vid ingången. Tolkar det som ett gott tecken. Man kan tydligt se att några fåglar varit framme för att äta lite döda bin. De slängs ut vartefter även under vintern av sina släktingar.


När jag var uppe och bytte vatten på hönsen fick jag en glad överraskning, och något som man kan tolka som det första vårtecknet; de hade börjat lägga ägg igen! Det har gått rätt lång tid nu sedan vi fick några ägg och de brukar göra uppehåll när mörkret lägger sig, men nu börjar det tydligen bli tillräckligt ljust igen - hurra!


Tittade in i växthuset på vägen tillbaka och kunde konstatera att allt så bra ut. I förrgår var det bara 0 grader, men det är inget problem så länge det inte är för fuktigt. Inför kylan som varslades satte jag igång en fläkt till och nu var det runt 5 grader, vilket kanske är att föredra.
Krukorna med vårlökar vi satte sent i höstas börjar skifta i grönt och även det kändes lite vårligt.


Eftersom vi inte ska producera några större mängder sticklingar i år då vi slutat med sticklingförsäljning i webbutiken har jag valt att inte dra igång växtbelysningen. Trots det ser de flesta växter riktigt bra ut som tex. den här murgrönan som skjuter riktigt fina och frodiga skott redan.


Det enda som egentligen borde få lite ljus är pärlhyacinterna som växer mycket fort, men visar rätt sladdriga blad pga ljusbrist, men nu kommer ljuset åter!!!

Jag är väl snål och dum, men troligen stängde jag av elpatronen på vår bergvärmepump förra vintern för att inte ruinera oss. Den drar 9 kw/timme när det börjar krypa nedåt i graderna. Kom inte på detta förrän mot kvällningen och då var jag så kall och kände mig så eländig så det var inte tal om att gå ut och ner i källaren för att köra ' trail and error' med värmepumpen. Istället blev den en filt till och duntäcket i sängen. Skönt, men det tog timmar innan jag slutade frysa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar