måndag 14 januari 2013

Det där med skrivare...

Lite stressigt idag. En i personalen hemma sjuk och mängder med leveranser som ska iväg. Vår nya säljare Sophie är inne på kontoret och vi behöver snacka ihop oss samtidigt som vi håller på med det sista av inventeringen samtidigt som vi måste sammanställa beställningar från en av våra leverantörer samtidigt som jag måste förbereda ett föredrag till i morgon kväll, samtidigt ligger jag lite efter med att ta fram informationsmaterial till en grupp återförsäljare som egentligen skulle levereras idag. - Kanske inte rätt dag att ta upp fajten med skrivare?!

Mindre upplagor trycker vi upp själva på vår fina laserskrivare och för att det ska bli extra bra använder vi det glättade papper som säljs tillsammans med nämnda skrivares laserpatroner.

Jag går inte i fällan att inte ha tillräckligt med färgpatroner hemma så det lagret är helt påfyllt. Men det finns annat som kan jäklas...

Börjar skriva ut sidan ett av ett fyrsidigt dokument i en mindre upplaga. Skriver ut 10 sidor men på ungefär varannan sida börjar utskriften längre upp på pappret vilket ser väldigt konstigt ut. Halva logotypen kommer inte med. Slumpmässigt verkar det som. Ibland blir flera i rad bra, ibland blir alla dåliga.. Tvingas kassera rätt många exemplar, men tillräckligt många blev bra. Rätt vad det är låter det konstigt från skrivaren. Den tror att det är slut på papper, vilket inte är fallet. Jag startar om och den  surrar och surrar men lyckas inte få tag i något papper. Provar med många papper, få papper, ett papper, inget hjälper. Är den trasig? 
Innan jag ger upp för att byta till vår reservskrivare (en bläckstråleskrivare som är inköpt för att ge perfekta utskrifter för fotografier och liknande) provar jag med att skriva ut  på det vanliga 80grams pappret och det går helt problemfritt. Inte trasig pappersmatning alltså...
Provar igen med det glättade pappret, men nej, funkar inte. Verkar som det halkar innan det kommer fram. Men varför fungerade det med de första 100 sidorna???
Eftersom det glättade pappret ger så mycket bättre resultat blir det till att ladda ner drivrutin till bläckstråleskrivaren till den nya datorn jag använder.
Tar som vanligt lite längre än det borde, men lyckas faktiskt på första försöket!!!
Orkar inte krångla med nätverket så jag kopplar upp datorn direkt mot skrivaren och får då stå som om jag har kraftigt ryggskott för att jobba med utskrifterna. Det tar i och för sig inte så lång tid, för när första utskriften kommer ut på det glättade pappret ser det ut som sidan legat i solen ett halvår. Färgerna är helt förskjutna och blekt rosa-lila-gula istället för mustigt lila och rött. Kul - inte!!!

Får ge mig och köra med det tråkiga vanliga 80gramspappret. 
Skriver ut sidan ett av två av vårt nya produktblad i 20 exemplar, sedan 20 till och 20 till. Det går bra, förutom ett litet färgpatronbyte mitt i så att några exemplar försvinner i binära världsrymden vilket gör att jag måste kontrollräkna hur många det  kommit ut. Vänder sedan de 60 sidorna för att skriva på baksidan. Det tunna pappret gör manövern känslig, men det brukar gå. Tänker inte, utan sätter igång 60 exemplar för utskrift i ett svep. 
Efter ett tag hörs mystiska ljus från skrivaren. De nu bläckmättade sidorna har bildat en tjock hög i utkastet från skrivaren och börjat korva sig så att papper fastnat inne i skrivaren. 
Får instruktioner om hur det ska tas bort på den stora displayen på skrivaren, men ignorerar delen att stänga av elen och dra ur sladden - vem orkar? Nä, ingen stöt, men väl misslyckat försök att dra ut det papper som fastnat i valsen bak i skrivaren. Trots enorm försiktighet går det av i flera skrynkliga delar och ett fastnar kvar dolt någonstans inne i maskineriet. Försöker tolka displayen och kör den animerade filmen som visar hur man rensar bort papper säkert fem gånger utan att förstå hur jag ska göra. Slutligen, när jag kladdat runt, ryckt och slitit i allt som skulle kunna öppnas går en lucka upp och försiktigt, försiktigt drar jag ut pappret - Yes! Nu kan jag fortsätta. 
Kontrollräknar igen hur många exemplar som klarat sig och hur många som återstår att skriva ut och hur många nya som måste skrivas ut för att täcka upp för det som knölat sig och fastnat.
Skriver ut det som saknas och fastnar återigen mitt i utskriften pga att en ny färgpatron tagit slut. Inte ge upp. 

Dags skriva ut en annan fil. Vis av lärdomen börjar jag försiktigt med 20 sidor. Hör hur skrivaren jobbar inne på kontoret, men jösses vad den väser och har sig. In och kolla. Jag verkar ha lyckats kryssa i alternativet för tvåsidig utskrift av en sida. Skrivaren stannar halvvägs i utskriften av var sida och torkar bläcket inför att sidan ska vändas, sugas in igen och matas ut tomt - tar evigheter!!!
Sitter nu och väntar på att få sätta igång nästa 20 för utskrift och bara måste avreagera mig - grrrr!

På'n igen - bara resten kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar