lördag 5 januari 2013

Här maskar vi!

Det finns olika typer av nyårslöften, men ett som vi alla borde satsa på är väl att försöka göra något lite mer för att minska vår negativa påverkan på miljön.
Jag tycker själv jag är ganska duktig som källsorterar, släcker ner där jag inte är, har sval inomhustemperatur, undviker stand-by och komposterar det mesta. Glorian halkar väl aningens på sned vad gäller mitt val av bil, men å andra sidan blir det sälla tal om rena nöjesturer. Men visst finns det mycket jag kan göra bättre.
Sedan ett par år har vi ett par välskötta maskkomposter. Dels i trädgården och dels i ett av växthusen som då kan vara mer aktiv även vintertid.

Det verkar kanske lite fånigt, men maskarna har liksom blivit till riktiga husdjur här hos oss. Inte så att vi nödvändigtvis kelar med dem, men det är alltid roligt att se hur de jobbar. Otroligt flitiga typer. Resultatet i form av maskkompost är bland det bästa du kan använda att odla i och den vätska som rinner ur komposten är guld värd som gödning.


I mellandagarna kom våra jättefina och praktiska maskkomposter från Nature's Footprint hem i lager.Och nu ser jag verkligen fram emot kommande vecka då vi ska starta upp en av dem här inne i huset.

Jag återkommer med rapportering - det här ska bli både roligt och spännande!

1 kommentar:

  1. Här maskas det också! Ska genast kolla in de nya komposterna.

    SvaraRadera