söndag 12 augusti 2012

Tack för en trevlig helg!

Tack alla som kom och hälsade på i vår trädgård nu i helgen.
Vi har ju normalt öppet både lördag och söndag här i trädgårdsbutiken i Enhörna nu på sommaren, men i anslutning till evenemanget Tusen Trädgårdar har vi hållit öppet extra länge och haft guidad visning här i trädgården.


Det jag själv tycker är allra roligast är att det vuxit så mycket på den korta tid som gått sedan vi började plantera här i trädgården. Det mesta i trädgården planterades förra året och nästan allt, förutom området kring dammen gjordes året innan. Det är verkligen imponerande växtkraft.

Eftersom vi är helt sysslolösa! har vi dragit igång projekt Ommålning av huset! Det var helt klart dags att måla om, men vi hade viss beslutsvånda när det kom till färgvalet. Skulle vi behålla det röda med vita knutar, eller skulle vi slå till och byta färg? Som framgår av bilden är det färgbyte som gäller och nu när man börjar se resultatet är jag väldigt nöjd och ångrar inte att vi bytt. Vad tycks?


Här följer lite bilder från trädgården så som den visades idag. Ett roligt inslag var rosen Winchester Cathedral som dagen till ära valde att visa upp två rosa blommor bland allt det vita. Läste i Lars-Åke Gustavssons underbara rosböcker att den brukar göra så ibland.

Winchester Cathedral med rosa blommor
Bredvid dammen
Kordes 'Aloha'
Nysrot

Bilden ovan visar en av rosorna med matchande klematis som blommar just nu i rosenpergolan.
Jag har börjat ta fler rossticklingar nu och det är fantastiskt enkelt. Idag skolade jag upp 15 sticklingar som rotat på mindre än tre veckor. Kul tycker jag!


Inom kort kommer en beskrivning på hur jag gör att läggs ut på hemsidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar