tisdag 7 augusti 2012

In the backseat of my car...

Ja, man har det inte roligare än man gör sig så vad göra i baksätet på bilen? - Transportera blommor såklart!


Baksäte och baksäte förresten. I min lilla Smart finns inget baksäte, men tillräckligt mycket plats på passagerarstolen och i bakluckan för den stora mängd olika sorters gula rudbeckiaplantor som jag fick med hem från min vän Carine i kväll. Hela bilen var i princip knökfull så i morgon bitti blir det till att gräva ner dem på lämpliga platser här i trädgården.

Vår trädgård är med i Tusen Trädgårdar med visning här nu i helgen, men risk finns väl att de inte hinner sträcka på sig till dess utan slokar lite, men vad gör det? Så är det ju i verkligheten och det kan man nog säga att vår trädgård befinner sig i - verkligheten. Här trivs ogräset lika bra som allt annat. Men om vi bara skulle rensa ogräs skulle vi inte hinna med annat kul så någon nollvision när det gäller ogräset talar vi inte om här. Tids nog hinner vi rensa...


Idag har jag sett en fjäril jag inte kan påminna mig att jag sett tidigare. Den är i princip helgrön med lite vitt. Där den satt mot grön bakgrund såg den nästan 'photoshoppad' ut fast det var 'live'. (Älskar det svenska språket!) Har surfat lite nu och kommit fram till att det är en Dagfjärilsmätare. Aldrig hört talas om förut, men fin var den.

Jag har tidigare odlat meloner i växthuset, men pga platsbrist provade jag förra året att odla dem på friland men det gick inte så bra. Det var helt enkelt för kallt för att de skulle utvecklas ordentligt så i år har vi dem på friland med odlingstunnel över. När jag kikade in där idag för att vattna spanade jag nyfiket efter eventuella frukter och jajamensan - där syntes i vart fall två små duniga bollar. Inte så stora än, bara knappt 5 centimenter, men de kommer utvecklas ganska fort till saftiga, goda frukter - mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar