fredag 17 augusti 2012

Många blåregn blir det...

Något av det roligaste jag vet är att kolla om det kommit upp något jag frösått eller om rötterna börjar titta ut i botten av krukan på något jag sticklat. Det är lite konstigt, men bra att man inte har så stora krav på att bli road. Med tanke på att jag frösår och sticklar så mycket borde jag ha tröttnat vid det här laget - men icke! Nja, kanske blir jag inte lika upphetsad när t.ex. en lite solrosgrodd börjar visa sig ovan jord som när jag i dag såg att det vitblommande blåregnet jag stack för ca fyra veckor sedan fått ordentligt med rötter, men lite mysigt är det.


Lite galet är det också, för jag kan knappt motstå att ta sticklingar av det mesta. I fallet med blåregnet råkade en liten del brytas av när jag band upp den så det var bara att sticka ner den i jorden och så blir det hela tiden med allt möjligt - Bara måste prova!
När jag var uppe i växthuset i dag för lite 'rot-spotting' bland sticklingkrukorna blev jag också väldigt glatt överraskad när jag såg att rosen jag stack för bara 14 dagar sedan fått rötter som redan hittat ut i hålen på krukan. Två veckor - inte illa. Särskilt inte med tanke på att de satt i en ganska stor kruka så rötterna måste vara rätt långa. Trots detta tänkte jag vänta ett par dagar med att skola dem så de hinner växa på sig lite till.

Målningsarbetet fortskrider och nu är nästan hela sidan mot sjön klar. Jag kan tyvärr inte ta åt mig så mycket av äran för detta utan det är maken som farit som en jo-jo på skyliften i snart två veckor.
Här är en vy från trädgården. Jag tycker att huset smälter in väldigt bra i allt det gröna. Vore jobbigt om man inte var nöjd...


Delar av den här veckan har jag varit uppslukad av att uppdatera hemsidan med alla de underbara lökväxter som snart kommer till vårt lager direkt från Holland. Det har varit väldigt svårt att välja ur ett gigantiskt sortiment med mycket udda och ovanliga sorter och väldigt, väldigt många 'måste-ha'-sorter!

Klicka på bilden för att komma direkt till lök-sidan!

Men nu är det klart och det känns skönt att ha städat skrivbord inför nästa vecka då vi kommer med två nya produktgrupper - Spännande värre!!! Berättar mer om det nästa vecka.

Nu ska jag sätta igång en omgång kallrörd äppelsaft. Måste som vanligt så här års tipsa om mitt recept. Enkelt, smidigt och JÄTTEGOTT!
Här är en direktlänk till receptet.



1 kommentar:

  1. Hej Lena.
    Jag skolade om den sista krukan av frösådder från i våras, bättre sent än aldrig. Jag är dålig på att sticka växter men jag för väl börja med det, det verkar lyckas bra för dig i alla fall. Saften ser god ut så jag får plocka lite äpplen ocj försöka göra den. Vi ses/Carita

    SvaraRadera