lördag 4 augusti 2012

Klarrapportering!

Nja, jag har väl inte hållit på dag och natt och rensat lavendelrabatter sedan jag senaste bloggade, men till och från under flera dagar nu och äntligen är jag klar. Eller klar och klar... Ogräset är borta, men det återstår att föryngra många av plantorna och sätta in lite småplantor i de gluggar som finns.


Det behövs rätt många små lavendelplantor för av någon konstig anledning har jag hittat ett ställe till där jag vill plantera lavendel. Vi har äntligen murat upp teglet som legat i en hopplös hög sedan den provisoriska muren jag staplade utan bruk rasade förra hösten. Men nu ska vi fira med ett dopp i badtunnan som man nu mer eller mindre slipper se. Istället har det blivit en lite skön oas med tegelmur på två sidor, spaljéer med blåregn, rosor och klematis på en sida och en häck med vajande pil på fjärde sidan. Igår ställde jag dit lite växter och lyktorna har kommit på plats igen. I hålrummen i muren tänker jag ställa värmeljus i glaskoppar. Blir nog mysigt när skymningen faller.
Lavendel var det ja. Jo, på utsidan av muren har jag planterat murgröna och en ros. Längs hela ena sidan ska de nya små lavendelplantorna sättas. Tur att jag har lite självsådder och sticklingar från i höstas. Får se om det räcker...



Parallellt med att jag rensat lavendelgången har jag också varit tvungen att stödja och binda upp rosorna som slingrar sig i spaljéerna i gången. Det är otroligt vilken växtkraft de har. Rosorna planterades för två höstar sedan. Förra året blommade det lite grann, men i år är det fantastiskt fin blomning och de skickar ut många nya, långa grenar som måste styras upp. 
Jag har genomgående använt Soft-Tie som vi säljer i webbutiken och jag vet inte vad jag skulle gjort utan för det är helt suveränt. Enkelt, tåligt, och skonsamt för växterna. De två färgerna som finns; brun och grön smälter verkligen bra in och särskilt den bruna är perfekt när man vill binda mot något i trä, men passar också jättebra mot förvedade grenar.



Jag har också putsat på mina spaljerade päron- och plommonträd som sedan i höstas skjutit många nya skott. Eftersom det nu är JAS-period kunde jag med gott samvete gå loss på dem och klippa av alla spretor och skott som växer åt fel hål. Soft-Tie finns i två grovlekar och den tjockare är perfekt för att styra upp grenar och när man vill binda upp lite kraftigare plantor eller t.ex för att bind ihop ett växtstöd...


Jag bara måste rekommendera spaljering av träd och buskar. Det är snyggt, platsbesparande och hur kul som helst att forma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar