lördag 14 april 2012

På Nordiska Trädgårdar

Dag tre på trädgårdsmässan i Älvjö är till ända och fötterna börjar säga ifrån ordentligt. Underligt nog märks det inte förrän man sitter i bilen på väg hem, men det beror säkert på att det är så himla kul och full rulle nästan hela tiden så man hinner inte känna efter.
Det roliga på mässan är att träffa nya odlingsintresserade och alla gamla trogna kunder som kommer förbi samtidigt som man får möjlighet att utbyta erfarenheter. I år har vi ägnat lite tid åt att lära ut det roliga med att ta sticklingar. Vi har nämligen en liten sticklingskola i montern där vi visar hur enkelt det är att själv föröka sina växter.

Torbjörn visar hur man tar sticklingar
Det tråkiga är att det ges väldigt lite tid till egen spaning, men några kortare utflykter har jag hunnit med som bl.a. inneburit ett litet nytt tillskott till trädgården; en palm som enligt uppgift med täckning ska kunna klara sig även på våra breddgrader. Det var i palmsällskapets monter jag gjorde detta fynd.


På samma ställe inhandlades förra året den bananplanta som numera har sin plats vid gången mellan butiken och växthusen. Det blir spännande att se hur den klarat vintern.

På väg tillbaks till vår monter hittade jag dessa sötnosar: Silkeshöns. De ser för roliga ut. Söta och lite knasiga på en gång tycker jag, och skulle inte ha något emot ett par stycken här hemma.



Vi har lånat ut lite produkter till mässan som interiör vid de tre scenerna och på vägen hem idag passade jag på att fota några av dem. Snyggt och roligt att se tycker jag.

Plåtskåp med lådor och krukmakare

Potatissäck

Fler potatissäckar

Odlingssäckar och patinerade lerkrukor

Odlingssäckarna finns på hemsidan på denna länk, krukmakarna här, lerkrukorna finns här och plåtskåpen här.

3 kommentarer:

  1. Att odla i säck gillar ju jag, missade er på trädgårdsmässan!! tyvärr. Visst var hönsen fina. Gillade dom helskarpt. Ha en fin fin sista dag på mässan/Gela

    SvaraRadera
  2. Välkommen till vardagen igen, efter mässlivet. Jag köpte 5 sättpotatisar på mässan. Jag kanske skall odla dom i säck. Dina Zonarticpelargoner på förra inslaget är jättefina. Vi ses.
    Carita

    SvaraRadera
  3. Ja, idag är man lite "dagen efter". Men det är det verkligen värt att vara. Vi hade kul!!!

    SvaraRadera