torsdag 5 april 2012

Nu blommar det...

Det där med vintertid och sommartid har ju debatterats en del sista tiden. Själv tycker jag det är rätt egalt hur vi gör med detta. Däremot skulle jag vilja ha fler timmar på våren, och möjligen lite färre under senhösten, för nu händer 'allt' på en gång känns det som, och det är svårt att hinna med allt.

En av alla roliga saker nu i början av april är att många av zonarticpelargonerna börjar blomma. En del av dem blommar också på sommaren, men de flesta har så mycket anlag av vildpelargon i sig så att de går lite i vila när det blir för varmt. De blommar istället nu på våren och sedan igen en kortare period på hösten när den värsta hettan lagt sig och det fortfarande är relativt ljust ute.
Idag när jag var upp i växthuset och skolade om frösådder passade jag på att ta lite bilder. Visst är de fina!
Zonarticpelargon BU

Zonarticpelargon BL
Zonarticpelargon B
Zonarticpelargon AT
Zonarticpelargon P

De flesta zonarticpelargonerna har än så länge inte riktiga namn utan förkortningar som är en referens till den korsning de kommer ifrån. Därför står det BU och P och B osv.
Blomman på bilden här nedanför är Lara Welcome som jag tycker har en vacker färg och en väldigt fin form på blomman. Det är en av de som blommar lite längre period på året.
Jag fick den som en stickling av goda vänner i Australien där de hade en planta i rabatten precis utanför entrén till huset. Namnet Lara Welcome fick ju där en perfekt betydelse...

Lara Welcome
När jag stökade runt bland pelargonerna och lyfte upp tunga blomstjälkar för att fota såg jag att P. oblongatum också börjat blomma. Det måste ha gått väldigt fort för när jag kikade på den i början av veckan var inget utslaget. Stackarn hade vält och såg lite lagom mosad ut. Men nu är den framflyttad till en mer skyddad plats där man kan njuta av dess vackra blomning som kan pågå rätt länge nu om det inte blir allt för varmt. Som synes är det rätt många blomknoppar kvar som ska slå ut.

P. oblongatum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar