torsdag 19 april 2012

Dimman lättar...

Helt sjukt vad skum man kan bli i huvudet av en förkylning. Började känna mig risig i torsdags, kvällen före trädgårdsmässan och det håller i fortfarande, men är på bättringsvägen. Huvudet känns som det vore fyllt med bomull och tankeverksamheten går på lågvarv (jo, lägre än vanligt...)
Men har man ingen feber är det bara att köra på och 'bissniss ass juschual' är det som gäller. Tills idag har vi haft fullt upp att komma ikapp med leveranserna. I slutet av förra veckan blev det tyvärr lite kort med folk här på lagret för att klara leveranserna just pga. mässan så det blev till att kavla upp ärmarna med en gång.


Annika som gör sin sista praktikperiod här tog idag tag i lite växtplantering som också blivit lidande och i det milda vädret var det underbart att jobba ute i trädgården.



Vi planterade i en Plantopia ampel med luckor på sidorna. Enklare kan det inte bli och snyggt blir det nästan med en gång, men vänta bara och se om några veckor när växterna utvecklats sig lite mer.


Vi använde oss av penséer, gräs, murgröna och lite annat smått och gott. I morgon ska vi plantera en ampel till men med kryddväxter och örter som ska få hänga utanför köksingången tror jag.

Det var härligt att gå en liten sväng i trädgården. I år är det inte så tidigt med växtligheten här eftersom isen låg kvar ett tag, men många lökväxter är på väg upp och flera violer, primula och lungört har börjat blomma.


När vi ändå höll på att plantera räddade jag en stackars stickling jag tog i höstas av Lychnis flos-cuculi 'Jenny', en jättevacker hybrid av Gökblomster. Den stackarn höll på att tyna bort i en galet liten kruka, men nu ska den skämmas bort. Jättesnygg, blommade hela sommaren fram till frosten - rekommenderas varmt!

Den nyinförskaffade palmen fick komma ut ur kallväxthuset några timmar mitt på dagen för att vänja sig vid sitt nya hem. Det är en Trachycapus fortunei - Väderkvarnspalm som med tur och en hel del täckning och omtanke ska kunna klara våra breddgrader.



Jag har inte riktigt bestämt vart den ska planteras än, men det känns lika bra att den får lite extra skydd några veckor till med tanke på hur instabilt vädret är just nu.

Även inomhus blommar det. En av mina kaktusar har slagit ut med blommor nästan lika stora som min hand. De är helt bedårande.


På glasverandan utanför köket där alla hibiskusar jag tog med från England i höstas står börjar knopparna svälla och först ut var denna orange skönhet. Blommorna höll sig vackra i flera dagar. Etiketten har tyvärr bleknat, men jag har namnet dokumenterat  någonstans...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar