lördag 28 april 2012

Rabarber, potatis, luktärter, häxkvastar å lite annat


Det var nog ett tag sedan vi satte lerkrukan över en av rabarberplantorna och det har hunnit bli ny snö och ny vår igen sedan dess. Jag har varit och tjuvkikat några gånger under tiden, men inte blivit särskilt imponerad, men i går när jag vände bort krukan kom belöningen. Kolla vilka fina mjälla rabarterskott, och jämför med den bredvid som kom utanför krukan. Vilken skillnad! Nu blir det paj tror jag eller kanske karamelliserade stjälkar och gräddglass - mums!



I går planterade vi potatis i krukor. Det skulle vi väl i och för sig kunnat göra lite tidigare, men nu är det gjort. Planen är att fördriva dem i kallväxthuset och sedan plantera ut alla utom en som vi ska driva på i växthuset i en potatissäck. Blir kul att se hur stor skillnad det blir på hur snabbt det går att skörda.


Jag har fått en så kallad 'häxkvast' av en god vän. Det är en gren på t.ex en tall eller gran som muterat och bildat många, små skott. De lär vara utmärkta att använda för att ta sticklingar som sedan blir till små täta barrväxter som kan formas eller växa fritt.


Jag klippte ner till ganska små sticklingar eftersom det är säkrare att rota om de inte är för stora. Sedan satte jag dem tillsammans i ett större brätte med hål i botten i en blandning av jord och grus. Det lär ta ett tag innan det blir rötter har jag hört, men det får man stå ut med. Blir det något är det ju jättekul!


I veckan var jag hos Carine som ville dela med sig av sin fina planta med höstsilverax. Den hade börjat breda ut sig för mycket tyckte hon, och jag tog tacksamt emot.


Rötterna var väldigt kraftiga och sega så vi fick ta till spaden att hugga med för att dela rotsystemet och sedan lirkade vi loss det med en grep. Nu är en jättebra tid att passa på att dela plantor för att få fler, eller som här, för att de blivit för stora...


I går var vår duktiga praktikant Lisa här igen. Hennes uppdrag är att fotogafera fler produkter som ska läggas in i webshopen. Hon fick fria händer för att plåta sina motiv och här ser vi henne hänga en vacker glaskula i ett träd.



Jag hade en del otur igår... I onsdags lade vi luktärtsfrön i blöt i islådan som jag tipsar om på vår hemsida. Följer man tipset kan man på liten plats läggs många olika sorters fröer i blöt och ändå enkelt se vilken sort som är vilken osv. I går var det så dags att så dem och jag gick försiktigt ut med dem till växthuset och ställde dem på växthusbordet. Sedan vände jag mig om för att flytta en borste som stod i vägen och det bar sig inte bättre än att jag med full kraft viftade till iskubslådan och alla fröer och namnetiketter flög huller om buller... Hmm, där får man när man försöker vara duktig - fy vad trist!


Ska man se det lite positivt blir det ju en riktig överraskning när de börjar blomma vilka färger det blir. En blandad kompott helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar