onsdag 14 mars 2012

Something old, something blue...

Ja, eller hur det nu är den fina ramsan går...
Inte nog att man kommit upp i den åldern då man träffas och jämför sjukdomar som Lena Linder på Piri-Piri påpekade häromdagen då vi träffades. All självkritik är på väg att försvinna. Därför kan jag utan att rodna (särskilt mycket) visa upp min senaste outfit.

Har fått flera propåer om att jag borde starta en modeblogg - och vem vet:-) - Nä, knappast, men det var inte utan att jag kände mig lite fancy i min blåsippsklänning igår när jag dressade inför gallstensoperationen.

Vad smidigt det var. Skrevs in vid 13-tiden. Operationen var kl 15 och tog en drygt timme, fika vid 18-tiden. Hade inte alls ont utan det sved lite i ärren på de fyra ställen de kikat in och jag kände mig lite mörbultad, men annars oförskämt pigg vilket resulterade i att jag inte sov rätt bra utan låg och skissade och gjorde upp planer för Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan nu i april.
Idag på förmiddagen fick jag komma hem och har sedan jobbat tills nu. Lite skillnad mot förr när de var tvungna att skära ordentligt. Svärmor berättade att hon varit sjukskriven 5 veckor efter sin operation - hua!
Ja, vad hittade de där inne då? Jo, jag fick den klassiska lilla burken med mig hem och räknade till lite drygt 50 stenar. En lite större och rätt många 0,5mm. Jag hade tydligen haft tur. En stor sten hade passerat genom gallgången, men fler var på väg ner som de lyckades plocka upp så jag slapp en krångligare variant av operationen - tack för det!

Ny annons
I dag har jag skickat in ett nytt annonsmanus för helsidan vi nu kör i några tidningar. Det är väldigt roligt, men ack så pilligt och svårt att göra annonsmanus. Fantasin är ju inte alltid på topp och mitt språkbruk där jag sitter och pillar i Photoshop kanske inte alltid är att rekommendera, men nu är den klar. Skulle säkert behöva ägna minst dubbelt så lång tid på detta, men det har jag inte... Det är så mycket som ska med. Budskap, image, varumärkesbyggande, produkter. Åsså ska man känna igen sig även när det kommer en annons med nytt utseende. Kanske därför det finns reklambyråer??? Men Lena - gift med en smålänning - gör det själv...
Hursomhelst - tyck gärna till om våra annonser så att vi (jag!) kan bli bättre.


Medel mot ohyra
När vi ändå är inne på temat att publicera saker måste jag passa på att visa upp detta underbara patent på medel mot ohyra från förrförra seklet. Fick denna kopia av en tjej som jobbar på Patentverket. Det fungerar säkert jättebra. Orkar du inte blanda ditt eget preparat kan du alltid kika in på Wexthuset hemsida där vi har en hel del både ekologisk och annan bekämpning som funkar.
Medel för insekters utrotande jemte sätt att framställa detsamma
Sticklingleveranser
Idag gick då startskottet för årets leveranser av pelargonsticklingar. Det är knökfullt här i sticklingsbrätten på hyllor och i växthus så värmen som gör att vi kan börja skicka dem med posten är verkligen efterlängtad.

Lara Princess - beställd av många!
Välkommen Ly och Annika!
I går kom Ly, som praktiserade hos oss förra året tillbaka för att göra sin sista praktikperiod. Ly ska främst jobba som projektledare och samordna alla aktiviteter inför en återförsäljaremässa nu i slutet av mars och Nordiska Trädgårdar.
Idag kom hennes kurskamrat Annika som inte tidigare varit här men som nu kommer att jobba med sticklingar och frösådder i växthuset. Annika ska efter utbildningen starta eget inom trädgårdsnäringen och kommer vara här  i sex veckor. Både Ly och Annika kommer dessutom vara med i montern på Nordiska Trädgårdar. Jättekul att ni är här!!!

1 kommentar:

  1. Hej Lena.
    Skönt att du har ditt problem överstökatoch att allt gick bra. Jag gjorde samma sak för många år sedan, innan titthålsvarianten fanns. Då var det lite besväligare men jag har varit bra sedan dess.Du har så många inspirerande bilder så nu blir jag riktigt sugen på att börja i trädgården igen. Vi har fortfarande tjäle här men jag har i alla fall börjat rensa upp lite och klippt ner det jag inte gjorde i höstas. Sen är det bara att lasta på släpkärran och lämna på Returen. Vi har ju nära dit som tur är, vi har inte plats att göra stora komposter i vår trädgård. Fortsätt jobba.
    Carita

    SvaraRadera