söndag 24 april 2011

Godaste påskmaten - ett misstag

Jag har nog skrivit om det tidigare någonstans, men det tål definitivt att upprepas, mitt recept på en riktigt god smårätt eller förrätt som passar extra bra vid påsk.
Jag lagade denna rätt för första gången någon gång i slutet av 80-talet efter ett recept i hemmets receptbibel.
Gör så här :
Bred ett tunt lager smör på ett rostat bröd.
Lägg på ett salladsblad, en hoprullad skiva hamburgerkött och en skivat kokt ägg.
Häll över såsen:
Såsen baseras på en bechamelsås med mjölk som vätska och en msk av vardera:
- riven ost, tomatpuré, kaviar, pepparrot på tub, och senap.

Och det är verkligen JÄTTEGOTT!

Ett otal år senare när denna paradrätt serverats till påsk under många år kikar jag i receptboken och ser att det står 'välj en av ingredienserna nedan för att smaksätta såsen!' och jag som tog alla!!!
Hursomhelst har vi fortsatt att använda vårt eget originalrecept, det med allt i och jag tror faktisikt att det är godast. Prova gärna och hör av dig om vad du tycker!


Har spenderat hela dagen ute på knä i rabatterna som nu äntligen är färdigrensade. Ja, inte alla då, men nästan. De sista på framsidan av huset hoppas jag hinna med under morgondagen.
Hyacintlökarna jag satte ner förrförra våren blommar jättefint även i år. Det är helt klart över förväntan och de är tom lite kraftigare i år än förra året. Jag har nya lökar från denna jul som jag snart kommer att gräva ner. Det är ju toppen att kunna njuta av dem under flera år.

GLAD PÅSK!

1 kommentar:

  1. Lovely colour tulips - and Google translate has you as Lena!

    SvaraRadera