torsdag 28 april 2011

Plantspotting

Idag har jag varit ute på roligheter. Jag skulle hämta mina beställda spaljeträd. Det är tre olika sorters päron och tre olika sorters plommonträd som ska spaljeras längs en del av det nya staketet till köksträdgården.

Första stopp på vägen var Lena Linderholms lager på Stallarholmen där jag lämnade lite utställningsvaror och hämtade lite nya fina trädgårdsset (mugg och fat) i underbara rosmönstret och viol. Nu fanns också motivet med hönan som mugg så det gick ju inte att avstå.

Carine, min granne var med på färden och tyckte vi skulle ta en extrasväng ut till Åsa gravfält där hon sade det växer jättemycket backsippor . Strax innan vi var framme fastnade jag vid den här udda vägskylten som verkligen inbjöd till ett stopp, men tyvärr hade vi inte tid.
Väl framme vid gravfältet fick jag mitt lystmäte när det gäller backsippor - Jösses vad många det var! Har aldrig skådat likande. Måste vara hundratusentals plantor. Det var verkligen en imponerande syn. I motljus blev de till grå, duniga små varelser - underbart!



De beställda spaljeträden visade sig inte alls vara förberedda för spaljering, men efter en stunds övervägande bestämde jag mig för att jag nog ska lyckas forma dem för spaljering trots allt. Bonusen är att de blir så pass mycket större än den envånings spaljeträd jag trodde mig beställt och dessutom betydligt billigare:-)

På hemvägen föreslog Carine ett stopp nära Taxinge för att eventuellt få en skymt av skunkkallan som nu börjat blomma. Oj, vilken mäktig växt. Önskar jag hade ett litet kärr i trädgården så de kunde trivas här. Nåväl, det går väl alltid att ordna. Jag har ju inga andra projekt på gång...


I morgon tjuvstartar vi de nya öppettiderna i trädgårdsbutiken genom att öppna redan klockan 11. På lördag har vi öppet mellan 11-15 och från och med nu har vi också öppet på söndagar också då mellan 11-15.
Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar