måndag 17 oktober 2011

Jag håller kvar sommaren

Trots några stråk av frost ett par nätter kniper jag mentalt kvar sommaren och än så länge funkar det.
Jag har flyttat in de mest frostkänsliga växterna som pelargoner, palettblad etc. i kallväxthuset men
'medelhavsväxterna' står kvar ute. Inga växter, vare sig i kruka eller rabatt har tagit skada än så länga, men nu är det nog nära.
Jag brukar låta citrus, olivträd, agapanthus, mfl. få sig en liten köldknäpp innan de räddas in till frostfritt eftersom jag vet att det är naturligt för dem där de växer och hur som helst känns det som att växthus och annan mörkare förvaring kanske är sämre så länge det inte är fullt med minus ute.


Jag har en nykomling i rabatten som är helt fantastisk; Geranium Summer Sky. Jag frösådde den i våras och sedan midsommar är den planterad i en av de nya perennrabatterna. Den har blommat med mängder av lilablå blommor hela tiden, men nu, senaste veckan har den överträffat sig själv - Den är otrolig! Finns som frö i webshoppen.

Vitlöksplantering
Jag kan bara inte låta bli att visa upp vitlöksklyftorna vi satte förra veckan. Sättlöken köpte vi på Hampton Court-mässan i somras. Den är rätt stor...


Höstfägring i kruka och korg
Nu när vi tagit in de frostkänsliga krukväxterna i växthuset kändes det lite ödsligt vid grinden och utanför butiken så Ly fick i uppdrag att göra några arrangemang av växtmaterial från skogen och trädgården. Hon fyllde krukor, urnor, hinkar och skålar och det blev 12 helt olika och helt underbara kompositioner. Tänk vad det finns mycket olika material att använda bara man har ögonen och sinnet öppet.
Här är ett exempel.


Rosbesprutning
I fredags kollade vi igenom alla rosor efter svartfläcksjuka och annat elände. En ros var i dåligt skicka och en annan hade antydan till problem så de tog vi hand om lite extra genom att plocka av alla smittade blad på och under plantan innan den sprayades med Binab.
Jag är lite ny på rosor men började förra året att använda Binab på de som var dåliga och det fungerar verkligen helt otroligt bra. Nu har jag slarvat och inte sprayat något under sommaren trots att jag sett tydliga tecken på svartfläcksjuka, men nu är de sprayade allihop i förebyggande syfte mot sjukdomar, men också för att ge lite stärkande effekt.

Hibiskusnytt
Plantorna jag fick skickade till mig från England (de som inte fick plats i bagaget!) har återhämtat sig fantastiskt bra från transporten trots att de blev liggande flera dagar extra på posten. Flera av dem har stora knoppar och några har fått fart på blomningen. 

Jag har dessutom lyckats rota ett antal av de vackra Hibiscus rosa-sinensis 'Copperi' med de vitbrokiga bladen. Visst är den vacker!



2 kommentarer:

  1. Det var en riktigt fin näva, verkar vara en bra sort. Blir allt lite sugen :-) Men WOW vilka Hibiscusar ! Den brokiga var ju otroligt vacker.
    Ha en fin vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Oh, ja! Lyckats få med mig 18 helt underbara sorter från senaste turen i England. Fler bilder kommer framöver.

    SvaraRadera