måndag 31 oktober 2011

Go bananas October 31

Är det inte härligt med denna värme! Vi jobbar på i trädgården som för någon månad sedan med planteringar och annat som behöver fixas på hösten. Det innebär att vi hinner mycket längre än planerat med uppbyggandet av inspirationsträdgården och det känns väldigt kul.

Idag var det dags att börja se om bananplantan vi planterade i våras.
Det är en Musa sikkimensis som enligt uppgift ska tåla -25 med täckning.
Den har vuxit rejält sedan i våras och två ganska stora sidoskott har vuxit upp så nu fegar jag lite genom att dela plantan för att odla vidare sidoskotten i mitt frostfria växthus.
Enkel var det inte att få av sidoskotten för det är rejäla doningar. Torbjörn som assisterade mig (eller var det kanske tvärtom!) fick ta i rejält och med den första plantan fick vi bara med en liten rotsnutt men med den andra gick det betydligt bättre, så nu står de förhoppningsvis säkrade som extra 'backuper' i växthuset.

På glasverandan har ännu fler av de hibiskusar som följde med hem från senaste englandsresan börjat blomma och jag  kan inte säga att jag är direkt missnöjd med inköpet. Nu återstår att driva på dem ordentligt så vi kan få riktigt mycket sticklingar till våren.

Cockatoo

Linda Pearl
Åsså kan jag rapportera att pumpasoppan vi gjorde på resterna från halloweenpumpan var jättegod.
Jag har inte ätit det tidigare och hade inga jätteförväntningar, men nu är jag glad att vi har några pumpor till för det var smaskens. 



Pumpasoppa recept:
Jag fräste ett par gula lökar i smör och blandade med ca en liter smulat fruktkött från pumpan. Fyllde på med 7,5 dl grönsaksbuljong och 2 tsk Samal Olek. När det kokat 10 minuter finfördelade jag det hela med mixern och blandade sedan i 2 dl creme fraiche och klippte sedan lite piplök över det hela. Med surdegsbaguette till blir det toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar