lördag 29 oktober 2011

Höstfrossa!

Just nu frossar jag i vad den stundande hösten har att bjuda. Vi har haft lätt frost ett par nätter, men tack vare den varma luften som kommit de senaste dagarna fortsätter blomningen och rabatten med de nu ganska stora doftpelargonerna är fortfarande frodigt grön.
Just nu lyser solen och himlen har en ljuvlig blå färg så jag passade på att plocka mig en bukett. Kolla vilka färger!


I går fick Ly uppdraget att skulptera en halloweenpumpa. Det tog en stund eftersom skalet är rätt tjockt och innanmätet väldigt hårt närmast skalet. Det enda som är viktigt att tänka på när man skär ut är att skära locket med diagonalt snitt så toppen inte faller rakt igenom när pumpan torkar efter några dagar.
 Fruktköttet var väldigt sött och gott och ikväll ska det lagas pumpasoppa här hemma.



Nu står den skrämmande gubben utanför grindarna till vår trädgård. Se vad fint det blev när skymningen föll.

Igår när jag städade lite i trädgården plockade jag lite fallfrukt från vårt silverpäron. De ser så himla fina ut de små frukterna så jag var helt enkelt tvungen att göra något med dem. I brist på fantasi trädde jag dem på en ståltråd till ett grönt pärlhalsband att pynta med i trädgården och kanske kan det falla något djur i smaken?

I somras upptäckte jag att vi har en liten mossfabrik här hemma. Det växer jättefin mossa i fårorna på garagets plåttak. I veckan var det dags att skörda efter att några fåglar varit och lekt på taket och puttat ner en hoper med kuddar som nu kommer till användning i höstens arrangemang - fiffigt!


I växthuset har vi i veckan stuckit både perenner, rosor och pelargoner. Hyacintlökar och amarillysar har planterats och allt är förberett för kommande kyla. 
Vildpelargonerna börjar bli verkligt frodiga och ganska många har börjat blomma nu när det är svalare men fortfarande ganska ljust. Det dröjer nog ett par veckor innan vi börjar tända belysningen där inne.

De allra sista tomaterna får nu rum i en liten skål. Det blev till ett fint litet stilleben här i köket nu när jag sorterade ut de som fortfarande var fina.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar