torsdag 19 maj 2011

Använda flasktork som flasktork!

Ibland har jag en förmåga att sluta tänka och krångla till saker. Härom dagen t.ex när jag skulle diska ur ett antal flaskor det varit enbärsdricka i för att spara till höstens äppelmust stod jag och funderade över hur jag skulle få dem att torka någorlunda snabbt.
Att jag stod med en rejäl flasktork bakom ryggen hade jag först inte en tanke på, men tack och lov möttes några ledningar i huvudet och jag insåg att den faktiskt går att använda till att torka flaskor och inte bara för att hänga kaffemuggar och annat smått man vill ha inom räckhåll i köket - Smart!
Är du sugen på en egen flasktork har vi fina i butiken som passar även om man inte har så stor plats.

Nu händer det massor med roligt i trädgården. Den nya köksträdgården börjar ta form och de träd jag köpte för att spaljera på staketet sitter nu på plats och själva spaljerandet tar snart vid.
Det är totalt 8 upphöjda odlingsbäddar där vi under gårdagen sådde och planterade ut förodlade plantor i alla utom en. Där ska jag ha mina kålväxter och innan jag planterar dem måste vi hitta på en smart konstruktion att fästa ett litet hus klätt med fiberduk för att förhoppningsvis minska mängden jordloppor som annars kalasar på plantorna och gör odling av kålväxter helt omöjlig här. Jag har lyssnat runt bland många kunniga odlare och ohyrebekämpare, men har inte fått reda på något som verkligen biter på jordloppor förutom att man kan reducera dem genom att spruta med såpvatten, försöka hålla hög fuktighet och kanske, kanske kan det vara till hjälp att täcka plantorna. Vi får se hur det går. Tips emottages mycket tacksamt!

I eftermiddags började vi plantera magnolior i det som ska bli en 'Magnolialund'. Det är 10 olika magnolior som planteras på ett område där gräsmattan mellan plantorna successivt ska bytas ut mot rabatter med marktäckare och lite uppstickande lökväxter. Känns som det kan ta några år innan det blir riktigt fint, men lyckan när man ser enstaka, lite speciella och ovanliga magnoliablommor öppna sig väger upp ganska bra.


Vi har fått hem underbara rosor och fantastiskt fina rhododendron bland mycket annat nytt i butiken denna vecka. Det är gammaldags rosenbuskar med en doft som är ljuvlig.













Vi har också fått in otroligt vackra smycken i 99% silversom är gjorda av pelargonblad. Ett riktigt hantverk av en lokal tjej som utbildar sig till guldsmed. Kommer även på hemsidan inom kort.

Vi har också fått in den populära växttrappan i rost igen. Snygg finish, härligt stabil och med gott om plats för dina krukor.

Välkommen ut och kika på allt nytt i helgen. Här finns mängder med perenner och extra mycket nytt nu till trädgården, till mor och till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar