måndag 8 november 2010

Sexåenhalv - minus

Brr, kallt i morse. Kallt hela dagen. Klädde mig ordentligen för morgonens hundpromenad. Molnen från tidiga morgonen hade lättat och även om solen tittade fram såg man hur Mälaren fick släppa ifrån sig av värmen och det bildades en strimma av dis över vattenytan - vackert och mäktigt!


Väl hemma från promenaden hälsade vi på hos hönsen och fyllde på mat och vatten. Nattens kyla hade målat fantastiska mönster i dörrarnas rutor. Naturen är verkligen en skicklig konstnär.

Passade på att kika in i växthuset och fick en trevlig överraskning; Min kryprosmarin från Provence var full m
ed knopp och har så smått börjat slå ut sina söta, blå blommor


Ännu större överraskning fick jag när jag passerade kökslandet. Där har det inte blivit mycket odlat i år sedan älgarna rammade stängslet i höstas och mumsade i sig stora delar av skörden har det mesta legat i träda i avvaktan på total omplanering. En del squash blev det - svårt att misslyckas med... Här finns jättemycket jordloppor så kålväxter stryker med direkt om man inte är väldigt duktig att vattna och täcka. För två år sedan planterade jag ruccola och vitkål. Fröna grodde duktigt, men sedan försvann allt. Gång, efter gång, efter gång. Sedan gav jag upp.
Testade att plantera förodlade, lite större plantor av brysselkål och broccoli, men de såg rätt luggslitna ut så jag hade mentalt givit upp hoppet. Men kors i taket - där stod alla plantorna fulla med mer eller mindre stora knoppar. Underbart! Uppenbart funkade det. Ser fram emot att skörda dem inom kort.



Tyvärr var broccolin inte riktigt lika frodig, men några knoppar går det nog att plocka.

1 kommentar: